Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Jumaat, 11 Februari 2011

Pengalaman & Petua Mengelakkan Bayi Kena Jaundice (Kuning)

Salam Jumaat semua!! Moga kawan-kawan semua berada di bawah rahmat Allah selalu..

Satu persoalan untuk ibu-ibu di luar sana. Pernah tak mengalami / melalui pengalaman anak yang baru dilahirkan kena kuning atau dalam bahasa kedoktoran dipanggil Jaundice??
Sebagai ibu kepada 2 orang anak, Zaila pernah mengalami keadaan di mana anak yang baru dilahirkan disahkan kena demam kuning & terpaksa ditahan di hospital. Masa tu, Amirul Haziq yang kena & masa Nur Ameera Husna pula Alhamdulillah tak kena. Mungkin kerana tiada pengalaman & pengetahuan yang cukup membuatkan Zaila tidak bersedia & tak tahu apa yang perlu dibuat. Ada orang kata, bayi lelaki lebih mudah diserang kuning berbanding bayi perempuan, betul ke??

Teringat lagi kenangan selepas melahirkan Haziq. Bila balik je ke rumah, Haziq memang kuat tidur & Zaila pun masa tu masih "bodoh", tak tahu yang baby masa tu kena bagi breastfeed banyak-banyak untuk mengelakkan dari kena kuning so Zaila bantai p tido dengan baby juga. Siap selimut lagi sebab masa tu musim tengkujuh & memanglah syok tidur;D Bila je nurse datang rumah melawat, barulah dapat tahu yang Haziq ada kuning cuma tak tahu berapa tahap Bilirubin dalam darah so kenalah pergi ke HUSM Kubang Kerian untuk dapatkan keputusan. Ternyata tahap Bilirubin Haziq memang tinggi & Haziq kena tahan duduk bawah lampu biru tu..Perasaan Zaila masa tu sedih sangat-sangat sebab sudahlah masih dalam pantang & kena pula bermalam di hospital bersama dengan Haziq tanpa ditemani orang tua. En suami memang ada menemani tapi tidak boleh tidur sekali memandangkan Wad tersebut hanya disediakan untuk ibu & anak sahaja so terpaksalah en suami tidur di dalam kereta.

Apa yang Zaila tahu masa tu hanyalah menangis. Sedih bila melihat anak yang baru lahir hanya memakai pampers & matanya ditutup & dijemur bawah lampu yang jaraknya lebih kurang 2 jengkal dari baby. Tapi bila dah start berkenalan dengan ramai ibu-ibu muda yang mengalami nasib yang sama dengan Zaila, Alhamdulillah timbul sedikit perasaan lega & mula ada kekuatan untuk memberikan yang terbaik buat Haziq iaitu susu ibu. Apa yang best bila berada di Wad tersebut adalah (Zaila lupa nama Wad tu), kami diberikan penerangan oleh jururawat yang bertugas tentang kepentingan susu ibu & macamana untuk merangsang payudara supaya menghasilkan banyak susu iaitu dengan cara melakukan perahan. Kami juga diajar macamana untuk memandikan sendiri anak kami & sudah pasti ini antara pengalaman yang terbaik buat Zaila yang masih mentah dalam menjaga anak. Dalam kesedihan terselit kegembiraan, terima kasih ALLAH kerana memberikan Zaila peluang untuk room-in bersama Amirul Haziq di HUSM Kubang Kerian selama 2 hari 1 malam.


lebih kurang macam inilah keadaan Haziq dulu

Tapi bila pulang ke rumah, Zaila sekali lagi diuji bila nurse yang datang melawat memberitahu yang Haziq masih ada tanda-tanda kuning. Kalau tak silap, sampaikan dalam anak mata putih Haziq pon ada sedikit kekuningan so nurse menasihatkan Zaila supaya memperbanyakkan bagi susu ibu kepada Haziq. Tapi maklumlah, masa tu kan musim hujan so Haziq ni memanglah seronok tidur je kejenya!! Memang tension untuk kejutkan Haziq bangun untuk menetek susu. Masa tu juga bermacam-macam petua yang Zaila cuba seperti minum susu kambing (yang rasanya macam nak muntah), mandikan dengan air campuran daun inai, belimbing buluh & pokok dukung anak semata-mata untuk menghilangkan kuning tersebut. Sampailah ada seorang kawan mak Zaila yang menyuruh kami mandikan Haziq dengan mandian herba dari kedai sinsei (cina) untuk mengelakkan anak dari kena kuning & Alhamdulillah, selepas je beberapa kali mandi dengan air rebusan herba tu, Haziq sudah ok & nampak tanda kekuningan di dalam mata semakin menghilang.

So kali ni Zaila nak kongsi sedikit beberapa petua yang Zaila kutip melalui pembacaan / nasihat orang-orang tua untuk mengelakkan anak dari terkena kuning. Kalau dalam istilah kedoktoran memang tidak ada ubat yang dapat diberi melainkan susu ibu. Namun antara fakta & kepercayaan, Zaila pernah mengalami 2 situasi yang berbeza di mana Haziq kena kuning kerana kurangnya persediaan & ilmu pengetahuan & Ameera yang bebas dari kuning kerana rasanya masa tu Zaila sudah ambil beberapa langkah / petua yang diambil dari orang yang sudah berpengalaman. Harap boleh dijadikan panduan & kalau bayi masih juga terkena Jaundice, anggaplah ini sebagai dugaan dari ALLAH & jangan sedih-sedih sebaliknya bina kekuatan dalam diri untuk sama-sama mengatasi masalah ini.

Sebelum Bersalin :

Orang tua kata kurangkan minum minuman berais & kalau boleh jangan sediakan peralatan bayi yang ada warna kuning. Takut akan mempengaruhi mata kita bila melihat bayi nanti. Lepas tu masa mengandung tu amalkan juga memakan kurma atau meminum jus kurma, jus epal hijau & jus pegaga. Sejauh mana keberkesanan tu, hanya ALLAH yang tahu tapi tak salah kalau mencuba..Owh lupa satu perkara lagi, adik Zaila yang bakal jadi doktor tu pon berpesan supaya banyakkan mengambil Vitamin D atau sumber makanan yang kaya dengan Vitamin D juga seperti minyak hati ikan, ikan air masin, hasil tenusu & telur mentega, minyak ikan kod, hati, susu, ikan salmon (seb baik masa ngandung kali ni suka makan ikan salmon), sardin, ubi kentang, tuna & minyak sayuran.

Selepas Bersalin :

Kalau boleh, bila dah pulang ke rumah tu selalulah jemur bayi di waktu pagi kerana tindakbalas cahaya matahari pada kulit juga boleh menghasilkan Vitamin D & kalaulah kebetulan masa tu bayi dilahirkan musim hujan (matahari tak keluar), selalulah letak bayi di bawah sinaran lampu pendaflour putih (jangan lampu kuning pula). Selain itu, elakkan dari memakan jamu yang panas untuk mengelakkan bayi dari terkena cirit birit. Selalulah memberikan susu ibu & pada bayi yang sudah untuk bangun dari tidur, ada kawan Zaila yang memberikan petua supaya menanggalkan semua pakaian baby agar si comel tersebut merasa sejuk & lantas terjaga & masa tu teruslah bagi susu & rangkul dengan penuh kasih sayang (waaah kelas gitu ayat ni) & bagi Zaila pula, selepas sahaja kelahiran Ameera, Zaila terus mandikan Ameera dengan mandian bunga cina yang dibeli di kedai sinsei selama 3 hari berturut-turut. Walaupon tak dapat dipastikan keberkesanannya tapi Zaila rasa tak salah untuk mencuba;) Owh ada juga kawan yang mencadangkan supaya terus menitiskan jus anggur hitam kepada baby sebaik sahaja baby dilahirkan (tapi haruslah sorok-sorok, jangan dibuat depan nurse pula)..Memang kelakar tapi itulah hakikatnya..

Rasanya itu sahaja petua yang Zaila boleh kongsi. Sebolehnya semua ibu tak nak anak mereka kena dengan demam kuning ini kerana memikirkan akan kepenatan yang akan ditempuhi sekiranya bayi ditahan di hospital. Dengan luka / sakit bersalin yang masih berbaki, dengan kepenatan melayan anak-anak yang lain (kalau sudah ada anak lain), sudah pasti benda sebegini harus dielakkan. Namun, kalau sudah ditakdirkan bayi yang dilahirkan kena jaundice, banyakkan bersabar & tanam sifat positif dalam diri untuk menyelamatkan bayi kita. Jangan terlalu tertekan kerana bimbang akan meroyan & kalau boleh dapakan sokongan / nasihat dari orang tua & suami pula mainkan peranan anda dengan memberikan sokongan moral & layanlah isteri dengan lemah lembut agar si isteri tidak rasa seperti dipinggirkan. Insya Allah, semuanya akan berjalan dengan baik nanti;)

Sedikit info tentang Jaundice;-

Penyakit demam kuning di kalangan bayi adalah merupakan perkara biasa pada masa kini. Dianggarkan 60 hingga 70 peratus daripada bayi yang baru lahir mengalami penyakit demam kuning atau yang juga dikenali sebagai jaundis. Penyakit demam kuning atau jaundis merujuk kepada bayi yang mempunyai simptom seperti bahagian putih mata dan kulit yang bewarna kuning-kekuningan. Warna kuning-kekuningan ini dapat dilihat dengan lebih jelas apabila kulit bayi ditekan lembut, ia kelihatan kekuningan. Ujian ini boleh dilakukan pada semua bangsa. Penyakit demam kuning ini lebih kerap berlaku di kalangan bayi pra-matang (tidak cukup bulan) berbanding bayi yang cukup bulan.

Jaundice, (also known as icterus[1], attributive adjective: icteric) is a yellowish pigmentation of the skin, the conjunctival membranes over the sclerae (whites of the eyes), and other mucous membranes caused by hyperbilirubinemia (increased levels of bilirubin in the blood). Source from here.

5 ulasan:

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra berkata...

zaila petua kita yg tak pernah ada xperrience baby kena kuning .. masa preggy tue carik buah delima .. masa nk mkn selawat 3 kali .pastu buah tu habiskan mkn sorg jer ... bagi ssu ibu byk pun petua .. ada dlm mag..petua dia masukkan serbuk kopi skit dlm mandian baby ..

Lynn Abd Latib berkata...

zaila

rasanya buah delima antara petua yg plg selalu dgr//boleh start makan dah ni..

Zaila Mohamad berkata...

Diana, Zaila memang suka amalkan makan delima masa ngandung tapi tak tahu pula tu petua tak nak anak kena kuning..apa2 pon thanks!!!

Lynn, a'a..insya allah..nak p carik kat kedai dah ni;D

Lady of Leisure berkata...

suka baca, banyak ilmu dapat, thanks for shring zaila.. :)

Zaila Mohamad berkata...

Lady, sharing is caring;)

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^