Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Selasa, 23 Ogos 2011

Macamana Untuk Menerapkan Semangat Hari Raya Untuk Anak-Anak

Wah, tajuk takleh blah..sebenarnya sape yang nak beraya ni?? Mak ke anak?? Hehehehe

Sebenarnya aku saje je nak suruh anak-anak excited everytime menjelang hari raya. Walaupun diorang masih kecil lagi, tapi kalau kita ajar awal-awal lagi..aku rasa takde masalah punya!! Haritu aku dah terapkan semangat untuk buat biskut raya, walaupun biskut yang paling simple tapi cukup membuatkan anak-anak aku gembira!! Tiapkali diorang tengok iklan cornflakes, mesti teringat kenangan buat biskut raya dengan aku *walaupun mama diorang p bakar sampai hangit biskut tu*

Malam tadi plak, gigih aku suruh en suami yang sememangnya bertangan seni keras pasang lampu liplap depan rumah..Balik je dari terawih, terus aku suruh pasang..HAhahaha..ni sape yang eksaited ni?? mama ke anak-anak?? Lepastu malu-malu nak pasang dalam terang so tutup lampu supaya jiran kami tak nampak apa yang kami buat;P Haziq yang dah ketiduran tu aku kejut suh bangun tengok lampu lip lap..Apalgi memblurlah anak aku yang tu..Seb baik ada HUsna, boleh feeling-feeling nak raya dengan Husna;)

Herm, actually aku rasa takde salah pun kalau nak wujudkan semangat untuk berhari raya di kalangan anak-anak ni. Barulah diorang rasa excited sket nak balik kampung segala. Macam anak-anak aku tu, bila ada baju raya sibuk nak pakai tapi lepas aku cakap pakai masa hari raya kat rumah Tok Ayah, terus nak balik kampung..Bangun pagi celik je mata tanya, "bila nak balik kampung mama??" Jenuh nak memujuklah pula tapi perasaan keeksaitedtan *apa punya perkataanlah* tak boleh nak describe..Best juga jadi anak perantau ni, kalau musim raya memang sangatlah terasa perasaan rindukan kampung halaman tu;)

Macam aku kecil-kecil dulu ah, bila-bila hujung puasa selalu tertanya-tanya bilalah kakak & abang aku nak balik..Perasaan berjumpa ngan diorang tu tak boleh nak cakap, Nak-nak kalau tunggu Kak Na aku, konpem akan ada habuan baju raya untuk aku *Kak Na, if you read this : terima kasih banyak-banyak atas segala jasa baik Kak Na masa membesarkan aku dulu, insha Allah, kalu aku ada duit lebih aku akan balas pula dengan belikan anak-anak mung baju raya nanti* Seingat aku, Kak Na rajin juga buat biskut raya, buat kuih siput & kalau esok nak raya rumah arwah Tok Mek aku *al fatihah buat arwah* mesti meriah sebab buat ketupat palas!! Aku sampai sekarang tak reti nak bungkus ketupat tu, makan tahu;P



Pendek kata, memang banyak kenangan masa nak sambut hari raya & aku kalau boleh mahu anak-anak aku pon akan melalui proses yang sama macam aku juga. Oklah, malam ni nak start packing barang dah!! Tata!!

Tiada ulasan:

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^