Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Khamis, 9 Februari 2012

Tentang Sihat & Menu Sihat

Assalamu'alaikum semua,

Kali ni aku nak merapu berkongsi sket tentang idea sihat aku..Well, lately kalau korang masuk blog ni asyik dok terpampang gambar-gambar makanan yang aku cakap Menu Sihat / Diet kami (aku + en suami), konpem ingat aku tengah diet gila babeng nak dapatkan shape 36-24-36 balik kan *ok tipu tu bukan figure aku masa anak dara dulu* tapi honestly aku bukan ON diet nak selim melim pon (kena declare awal-awal sebab takut nanti bila korang jumpa aku in real life tengok aku tak kurus mesti korang nak luku kepala aku kan?) tapi kejadian berlaku sejak en suami balik dari medical check up bulan lepas..Mind you bukan biasa-biasa punya medical check up ya tapi a very detail one..So merasalah en suami dapat free lecture dari doktor yang bertugas & bila balik of courselah ahkak juga yang jadi mangsa:P

Honestly result yang en suami dapat makin teruk jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelum ni & kalau failed medical result ni en suami tak boleh ke offshore so nak tak nak dia kena do something before it's too late kan?? Actually kami ni bukannya diet sampai nak kurus pon cuma nak applykan gaya hidup sihat dalam rutin harian kami..Dapat capai BMI yang sesuai dengan berat badan & ketinggian kami cukuplah..

Lagipon actually both of our families ada sejarah macam-macam penyakit so better prevent than cure right?? Doktor bagi nasihat dekat en suami supaya ambil semangkuk sayur-sayuran dalam menu yang diambil seharian kerana sayuran mengandungi antioksidan yang boleh menghalang kanser (betulkan aku kalau salah bagi fakta sebab aku main belasah je ni)

So bermula dari hari itu, aku tukar menu harian aku..Dalam sehari tu kami hanya akan ambil nasi separuh & pilih lauk yang ada banyak sayur & kurangkan makanan berlemak..Alhamdulillah en suami memang jenis tak kisah makan sayur so kalau tengahari tu dia ambil banyak ulam-ulaman & malam pula aku masak menu yang berasaskan sayur-sayur..Tengok mood r, kadang-kadang buat sup, kadang-kadang buat western & yang pasti malam kami tak makan nasi dah;)

Menu sihat aku ni takderlah sampai tak makan benda-benda yang bergoreng cuma aku akan kurangkan sket..Kalau menumis tu aku pilih untuk guna minyak jagung / zaitun & kalau goreng ikan pon guna minyak seminimum mungkin..Pastu malam-malam en suami akan minum segelas susu Anlene errr aku minum seteguk je..hahahaha part minum susu aku surrender sebab tekak ni tak boleh nak telan r..huhuhu

Dek kerana keje aku ni kan duduk je setiap hari, masuk keje pukul 8 balik pukul 7 so memang takde masa nak exercise segala..Balik rumah penat berperang dengan anak-anak je..Tapi aku pilih option untuk banyak bergerak contohnya di office aku gunakan tangga instead of lift (tapi tang turun jelah, tang naik mak semput nyah), kat rumah pon kadang-kadang turun naik tangga & by the time nak masuk tidur tu peluh dah keluar sampai sedozen:P Kalau weekend pula, aku akan cuba bawa anak-anak ke taman sekerap mungkin..tak jogging pon jalan-jalan tepi tasik jadiklah..errr kalau jalan-jalan di shopping complex aci tak??? >____<

Aku rasa mungkin lambat sket nampak hasilnya tapi believe me, perut en suami yang agak boroi tu aku nampak macam dah kempis sedikit selepas mengamalkan pemakanan seimbang..Masuk toilet pon senang je nak membuang..hahahaha..

Oklah, ni ada lagi menu sihat yang aku buat;-


sayur goreng biasa-biasa aje, ada brokoli, peas & baby carrot..tumis bawang putih sampai kekuningan then campak sayur..aku tutup kuali dengan penutup sekejap untuk bagi sayuran tu cepat masak tapi jangan sampai layu



kegemaran aku;- sup ayam dengan tofu..tumiskan bawang putih & halia sampai kekuningan & masukkan isi ayam yang dipotong kecil, goreng sampai ayam kuning-kuning & then masukkan air..masukkan garam, gula, lada sulah & lada hitam secukup rasa..pastu masukkan tofu & bila dah mendidih tu masukkan daun sup

malam-malam aku suka makan sup macam ni je..simple..hidangkan bersama bawang goreng & sambal cili



ni pula ayam masak halia yang kering..hahaha kering sebab tak buat kuah..cara aku tumis (minyak dalams esudu je tau) bawang putih & halia, pastu masukkan isi ayam, goreng sampai kekuningan then masukkan sos tiram, garam & gula..Kalau nak berkuah sedikit masukkan air tepung jagung tapi aku tak buat pon..Pastikan guna halia muda sebab nanti sedap diratah halia tu:P

inilah dinner kami..masakan aku sekarang lebih kepada makanan dalam pantang..huhuhuhu

Berbalik pada gaya hidup sihat, aku cukup salute pada en suami..sebelum berkahwin dengan aku dulu si dia merupakan perokok tegar..Even lepas kahwin pon masih hisap rokok (memandangkan masa tu si dia bekerja di power plant so memang environment penuh dengan perokok tegar) tapi be me yang memang cukup anti dengan bau rokok, aku boleh detect bau rokok di baju kerja dia..hahaha

Alhamdulillah, after minor fights "that night" en suami kotakan janji untuk berhenti merokok sampailah sekarang (almost 6 years dah) & en suami pon cakap sejak tak merokok dada dia pon rasa lapang (Alhamdulillah) & aku doakan moga Allah berikan keazaman & kekuatan yang berterusan pada en suami untuk terus mengamalkan gaya hidup yang sihat (together with me lah of course!)

Pada isteri-isteri perokok, jangan putus untuk berdoa semoga suami korang diberikan kekuatan untuk berhenti merokok juga..Insya Allah suatu masa nanti siapa tahu..dunia akan bebas dari asap rokok:P

2 ulasan:

yatie chomeyl berkata...

btul tu, nk kurus buke sbb nk slim ko gapo tp utk maintain BMI yg sepatutnya ;)

Zaila Mohamad berkata...

yatie

tu ah, ramai yg salah konsep..ingat aku diet untuk kurus..huhuhuhu

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^