Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Khamis, 16 Februari 2012

Tips Untuk Anak Suka Makan Sayur

Assalamua'alaikum,

Anak (anak-anak) korang makan sayur tak?? Kalau makan, jenis masakan yang macamana?? Well, anak aku ada datang angin pus-pus diorang juga but mostly akan makan (kalau aku suap)..Macam Haziq, he's very picky dalam memilih makanan..Makanan nak masuk mulut (kalau aku suap pakai sudu), sempat lagi dia sport check nak tengok kot-kot ada bawang / sayur..Haisy..Kalau dengan dia, memang hari-hari berperang!! Like Husna pula, dia jenis makan semua..apa yang aku suapkan dia ngap semua..Well, i guess dia mewarisi tebiat makan mama dia:P

Aku perhatikan anak-anak aku ni suka sup..kalau makan nasi + sup + ikan goreng laju juga..then diorang suka makan cokodok (cucur ikan bilis) & pasta (makaroni, spaghetti semua diorang balun) so dalam setiap masakan aku, aku akan masukkan sekali sayuran (carrot, brokoli, celeri, cendawan, kobis, daun bawang & lain-lain) so that diorang akan makan.


ni contoh cekodok bawang (sebab ikan bilis habis so aku masukkan bawang & daun bawang) kesukaan Haziq



buat nipis-nipis & goreng garing sket..budak-budak sukalah yang crunchy-crunchy gitu;)

bubur Ashraf pula aku masukkan ayam & celeri & brokoli;-)

Ok, aku nak share sedikit tips yang aku sempat baca dari buku Food Chaining hasil pembelian di MPH Sale haritu, aku tahu ramai ibu-ibu kat luar sana yang ada anak yang tak suka makan sayur kan??
Antara tips yang aku boleh kongsi (sedikit sahaja sebab aku masih belum khatam lagi buku tu:P)

- Antara kesilapan terbesar para ibubapa adalah dengan memperkenalkan junk food kepada anak-anak..Junk food tak semestinya KFC, McDonalds segala (this is fast food) tapi junk food ni macam makanan yang tak mengandungi khasiat seperti fries, makaroni & cheese (ini contoh mat salleh lah kan sebab kalau diamalkan selalu of courselah tak elok untuk diet anak-anak), candies & so on..Komen aku : selalunya kalau keluar ngan anak-anak, aku suka makan di Kenny Roger's & The Chicken Rice Shop untuk avoidkan diorang dari memilih KFC (ayam KFC masin & takde menu yang sihat untuk kids, setakat coleslaw kobis baik tak payah!) & McD also..oklah, sesekali bolehlah..but not all the time k..Kalau ke kedai makan biasa, aku akan prefer orderkan sup ayam atau nasi ayam untuk diorang..

- Kalau anak-anak korang tak suka makan sayur, mulakan dengan memperkenalkan sedikit sayur (paling senang carrot & brokoli) dalam daily food yang diorang ambil..Contoh dalam buku tu, kalau anak suka makan fries, selitkan juga carrot / peas, mungkin awal-awal anak-anak tak akan makan, tapi cuba untuk yakinkan diorang..Lama-lama bila dah biasa dengan rasa tersebut, diorang akan terima juga..Komen aku : Oklah, itu resepi mat salleh so bagi kita tekak melayu yang suka makan nasi ni..apakata setiapkali masak menu anak, contohnya sup ayam, masukkan sekali sayuran seperti carrot, celeri, tomato, brokoli dalam tu..Kalau masak ikan pun tambahkan juga..tak salah kan sebab kita yang mencorakkan menu anak-anak..Hidangan di rumah aku selalunya aku terus campur sekali semua vege dalam masakan so nak tak nak anak-anak memang dah terbiasa dengan makanan macam tu..Tak kisahlah masak sup ke, goreng kicap ke, masak lemak ke..konpem akan ada sayur;)

- Beri makanan berdasarkan umur - selalunya start dari baby 6 bulan lagi kita dah boleh start bagi solid food (selalunya bubur sebab teksturnya yang lembut senang baby makan) then bila usia bertambah bolehlah memperkenalkan menu lain yang lebih solid (keras) seperti daging, ikan, ayam & sayuran yang mempunyai batang. Komen aku : Ok, sekarang aku masih lagi bagi bubur nasi kepada Ashraf (tips lagi : aku blend dulu beras so memang cepat & senang untuk masak, main campak-campak je). Awal-awal aku just masak terus beras+brokoli+carrot+salmon/ikan merah/minced chicken meat & add some salt & sugar &kadang2 stok ayam..tapi sekarang aku dah start tumiskan bawang2 baru masukkan beras & air & sayuran..Bukan setakat Ashraf yang makan, even abang & kakak dia pon makan sama;-) especially kalau ada salmon! Ok, kalau anak-anak yang dah bergigi penuh macam Haziq & Husna, konpem memacam boleh telan:P

Kaji Makanan Anak-anak - selalunya kids reject makanan mungkin bersebab contohnya terlalu keras, pahit, tawar or not their taste at all..KOmen aku : memang tension nak bagi anak-anak makan sayur so sebagai ibu kena kreatif ala Masterchef (ewah perasan!) & kena pandai saiko anak-anak..Macam haritu Haziq sakit mata so aku bagitahulah kat dia, "tulah..Haziq tak nak makan carrot, carrot bagus untuk mata tau" then haritu kawan dia kat taska sakit mata & he told them the same reason yang aku bagi..deng!! Mamp*s aku kalau kawan dia ni plak balik bagitahu mak pak diorang:P Aku selalu cakap kat Husna pula kalau makan tomato kulit cantik so memang dia terpedaya:P

Last but not least, komen aku : it's all must started from you (yes you! as a parent)..Kalau kita sendiri tak suka makan sayur, jangan nak marah anak kalau they all do the same..Kena ingat, kita yang mencorakkan anak-anak kita so better change before it's too late:P Macam aku & en suami, memang kami jenis makan sayur, before we start our healthy meal pon memang akan ada menu sayur dalam daily food intake cuma bila sekarang the variety of vege macam da bertambah..like berkembang gitu..kalau dulu sayuran seperti carrot, brokoli, kobis, sawi, kailan, tomato, cili je yang selalu ada dalam fridge rumah aku tapi kali ni dah bertambah seperti asparagus, fresh shitake/oyster mushroom, cauliflower, peas, celery, salad, tomato ceri & macam-macam..ikut mood memasak aku:P Alhamdulillah anak-anak aku boleh terima sayur dalam menu diorang & masalah sembelit pon jarang sangat kena;)

Harap apa yang aku tulis ni membantu..Kalau ada tips lagi nanti aku share ya..bye!

4 ulasan:

mummY daniSha berkata...

hurm..danisha masa kecik2 suke makan sayur..bile dah besar..pengaruh sepupu2 dia...die pun jadik x suke makan saYur...same macam haziq,setiap kali makan dia akan peratikan dlm sudu tu..haaaiisshh....cheese kategori fast food eh?ingat cheese elok makan...dah bertong2 danisha makan cheese,ayooooo!

AziE berkata...

Cerewet nak layan anak3 yang tak suka sayur

sisdee berkata...

mmg susah nak suruh..pelik mmg..tapi kita kena jadi sorang yg sabar dan kita juga kena jadi guru pada dorang..bila dorang tgk kita makan..dorang dlm pksa pun ikut gak..

tapi sbb i suap anak2 mkn selalu akan ckp kebaikan sayur..hehehehe..kdg2 penat mmg :p

Zaila Mohamad berkata...

mummy danisha,

cheese bagus sumber kalsium tapi kalau berlebihan jadi tak elok juga..seeloknya refer pd piramid makanan berapa jumpah yg anak2 kita perlukan:)

Azie,

betul tu..asyik berperang aje!

sisdee,

beruntung anak2 sisdee sebab mama diorang rajin suapkan:)

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^