Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Isnin, 19 November 2012

Tempat Menarik Di Cameron Highland

Assalamualaikum,

Hari ni lambat sket bersiaran..tengah adjust balik dengan jadual harian. Minggu lepas memang penat sedikit sebab cuti Maal Hijrah tu aku ke Cameron Highland, Sabtu pula ke Putrajaya sempena konvokesyen Haziq, semalam sempatlah duduk rumah mendobi & kemas-kemas balik apa yang patut..Hari ni pula ke hospital untuk check up, Alhamdulillah baby sihat & doakan semuanya akan berjalan dengan lancar nanti..Insya Allah!

Sementara masih fresh dalam ingatan ni, baik aku update gambar-gambar semasa percutian kami di Cameron Highland haritu. Percutian yang tidak dirancang memandangkan en suami tidak ikut & pada hari yang sama juga kami boking hotel. Alhamdulillah ada kosong di Heritage Hotel Cameron Highland. Harga pon standardlah kalau booking last minute; dalam RM270+ semalaman (nanti aku blog tentang hotel ini)

Aku ke sana dengan adik ipar aku. Bertolak pon agak lewat iaitu dalam pukul 2.30 petang dari Kuala Selangor. Anak-anak memang excited giler bila nak keluar jalan-jalan:) Di awal perjalanan memang lancar je traffiknya tapi bila dah sampai kat atas sana..Ya Allah jem giler!!! Hampir 2 jam perjalanan dari Kg Raja menuju ke Berinchang & Tanah Rata..Biaserlah, semuanya gara-gara pasar malam Berinchang tu..Salah kami juga sebab bertolak lambat kan..Tapi lepas je check in di hotel dalam pukul 8 malam, mandi & solat, kami keluar makan malam di kedai berhampiran hotel & sempat juga singgah ke Pasar Malam Berinchang walaupon masa tu sudah 11 malam! Best bila pergi lewat ni sebab orang pon dah tak amai & kebanyakan kedai jual murah sebab nak tutup dah kan:)

Balik hotel, terus terbungkang ketiduran kepenatan!

Esok pagi bangun awal-awal lagi sebab nak pergi petik strawberry (konon!) tapi hajat tak kesampaian bila semua tempat pon tak bagi petik strawberry:(

Dalam pukul 12 tengahari kami check out & meneruskan perjalanan pulang. Sebelum tu singgah lagi beberapa tempat yang direkemenkan oleh abang ipar..Sempat juga singgah di Pasar Berinchang untuk beli jagung mutiara yang sedap & manis tu!

Jom layan gambar-gambar dari Instagram aku..Semuanya secara rawak, malas nak susun memandangkan pergi kali ni sekejap sangat. Tapi Alhamdulillah anak-anak & mak buyong happy sangat-sangat!



di hadapan salah satu Hotel di sana iaitu Smokehouse Hotel yang memang nampak sangat-sangat ke Inggerisan! Mana tak Enggerisnya, dalam RM400-600 semalaman @_____@


Ni antara lokasi wajib berhenti kalau ke Cameron Highland. Pertama kali aku ke sini & macam-macam ada! Paling best adalah Muallaf Corner! Macam-macam barangan strawberry pon ada dijual di sini..Cendawan pon ada!


Kaktus berbunga..siapa nak??


Kedai yang menjual fridge magnet ni berdekatan dengan kedai makan di Tanah Rata..Beli 5 untuk RM10.00
Berjaya juga anak bujang aku mengepau duit aku untuk benda alah ini:P *mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi*


Antara pilihan anak bujang..selamat mendarat di peti ais rumah kami dahpon:)


Singgah makan home made ais krim di salah satu kedai Muslim kat sana (lupa pula namanya tapi on the way dari Tanah Rata ke Berinchang masuk simpang belah kanan) RM2 sebekas!


Ashraf sudah dapat gula-gula strawberry..beli satu RM0.40 beli 4 RM1..Aku tengok di S-Corner seplastik RM10.00 untuk 20 batang lollipop strawberry..murah kan?


Lagi Smokehouse..hanya boleh pandang dari luar sahaja..huhuhu Tak boleh masuk sebab tak menginap kat situ


Di Kebun Strawberry..berpagi-pagi ke sini tapi tak boleh petik strawberry:(


Smokehouse lagi..sungguh kedesaan!


Anak-anak & gula-gula..bagai irama & lagu..tak dapat dipisahkan!


Lobi Heritage Hotel..


Ashraf Hariz yang aktif, sampaikan ada sorang uncle bagi 2 biji strawberry gemuk-gemuk pada dia:) Mana pergi semua orang suka dukung Ashraf:)


Tak boleh petik, hanya boleh pandang dari kejauhan sahaja!


Pelbagai jenis cendawan ada di S-Corner ni


Di hadapan Heritage Hotel Cameron Highland


bukti anak-anak kepenatan! Tidur nyenyak sampai ke pagi


bunga-bunga yang segar!


S-Corner Kea Farm Cameron Highland..Nampak tak kereta bersusun-susun sedang naik menuju ke Berinchang! Harus merasa jem di sepanjang jalan:P


Mak buyong yang tak sedarkan diri, 8 bulan berjalan ke sana ke mari:P LOL


Sarapan pagi di hotel yang tidak mengecewakan..Tengok sahaja aksi mak buyong makan!


Kata penjual; lagi merah strawberry tu lagi manis rasanya..tapi apa yang aku dapat rasa adalah masyam semuanya!


yang pasti jagung mutiara dari Cameron Highland memang manis!! baik rebus mahupon bakar..semuanya sedap!!


Aksi anak dara di bilik hotel..Baju yang dibeli di pasar malam hanya RM15 sahaja!


Lagi pemandangan di Smokehouse


Alangkah indah kalau rumah kita macam ni, petang-petang menghirup udara segar di balkoni rumah sambil minum teh panas..Oh! bahagia


Semuanya berkisar tentang strawberry & pink!!


Cuba intai ke dalam tapi tidak kesampaian!


Payung-payung indah tergantung


Ashraf pantang dilepaskan, mesti lincah berlari..teruja dengan suasana sejuk & masa ni baru lepas makan di deretan kedai di Dataran Tanah Rata..Harga makan di situ murah & sama sahaja dengan harga di kedai yang biasa kami makan di Shah Alam ini


Budak debab yang sukakan kedinginan cuaca Cameron Highland..Teringat Kundasang!


Berjalan sambil belajar..budak-budak zaman sekarang!


Jangan lupa singgah beli cendawan di sini (S-Corner)..segar & harga berpatutan..Sayur-sayur 8 plastik RM10 sahaja


Sempat lunch di Muallaf Corner; makan chicken pie, mushroom soup, scones, nasi lemak, teh tarik, home made strawberry milkshake..semuanya sedap!


Pertama kali mencuba scones..sedap!


Harga juga berpatutan..Jangan lupa singgah ya:)


Strawberry with cream & chocolates! Rasanya lagi sedap tanpa ditambah cream


Akhir sekali bunga segar dari Cameron Highland..Semuanya pada harga RM15 sahaja digubah sendiri oleh aku:) #patutlahcacamarbasahaja

Oklah, itu sahaja yang sempat dikongsikan..Actually ada banyak lagi gambar tapi susah nak upload..Cameron Highland memang best! Tapi janganlah pergi masa cuti sekolah atau cuti umum kerana kebestan itu akan hilang bila dapat makan jem FREE..hihi

Tapi bagi aku yang sudah sememangnya kalis dengan jem, bak kata kawan aku; darah RedWarriors mengalir dalam diri dek kerana setiapkali balik kampung pon makan jem, so apalah sangat setakat 2 jam jem di atas sana dengan pemandangan & pengalaman melihat sendiri ciptaan Allah di atas sana..Subhanallah sungguh cantik!!

Insya Allah, kalau ada rezeki boleh pergi lagi..terima kasih pada en suami yang mensponsor hotel kami:)

8 ulasan:

Unknown berkata...

aktiviti lasak sgt sesuai utk mak buyung ygtgh sarat...hihi

jeles tgk fresh flower ko...mai sekuntum..

cha berkata...

I love CH so much. Byk kali pegi pun tak jemu. Next time pgla rose centre. Pemandangan lawa sangat :D

AisNy berkata...

Awak tak pegi melawat time tunnel?

mummY daniSha berkata...

erkkk akak da 8 bulan?kejap je masa berlalu =P

Ermayum berkata...

dulu kita tak masuk kebun strawbery an g smoke house uwaaaaaaaa

AziE berkata...

Just came across dgn Jambu Epal from Cameron. Sedappp.

Zaila Mohamad berkata...

kak Bada,

mak buyong ni memang tak sedar diri:P

Cha,

In Shaa Allah..memang! tak pernah puas bila berada di atas sana except terperangkap dalam jem..hihi

Izni,

dah pernah pergi masa 1st visit last year:)

Mummy Danisha,

A'a..sekejap je kan..doakan semoga baby keluar ikut EDD sebab banyak sangat benda nak buat ni:)

Ermayum,

kena pergi sekali lagilah nampak gayanya:)

AziE,

pernah try makan sekali..errr bukanke itu jambu yang dicelup dengan pewarna??

farisya berkata...

best2!..rasa nak pergi semula lepas baca kat sini...huhuhu

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^