Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Rabu, 5 Ogos 2009

Nisfu Syaaban & H1N1

Kawan2 semua, malam ni adalah malam nisfu Syaaban atau malam ke 15 pada bulan Syaaban..nisfu dalam bahasa Arab bermaksud separuh so kenalah ngan 15 hari = separuh bulan..sekejap je rasenya ya..pejam celik pejam celik, xlame lagi kita akan berpuasa dah..Uols semua dah habis ke ganti puase tahun2 lepas punya??? Zaila pon dalam usaha ntok mengganti puasa juga ni..harap2 sempatlah ya;-) selalu macam ni, last2 minit barulah gatal nak ganti

Sabda Nabi s.a.w.:
Sya'aban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani).

Sabda Nabi s.a.w.:
Bahawa puasa Syabaan kerana membesarkan Ramadhan. Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Sya'aban, kemudian dia bersalawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa maka di ampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu, diberkatikan rezeki baginya, antara lain sabdanya lagi! : Bahawa Allah Ta'ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat.

Sabda Rasulullah s.a.w.:
Dinamakan syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak dan puasa yang lebih afdhal sesudah Ramadhan ialah puasa bulan syaaban. Pengertian Sya'aban: Kemuliaan, Ketinggian, Kebajikan, Jinak, Cahaya.

Sabda Nabi s.a.w.:
Bahawa kelebihan Rejab atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihan Qur'an atas segala kalam. Kelebihan syaaban atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihanku atas segala Anbia' (Nabi-nabi). Kelebihan Ramadan atas bulan-bulan yang lain seperti kelebihan Allah atas sekelian makhlukNya.

Di antara amalan-amalan yang baik untuk diamalkan pada bulan Syaaban;-

1. Memperbanyakkan puasa sunat

Sebagaimana yang telah dijelaskan terdahulu bahawa RAsulullah SAW lebih gemar untuk berpuasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Justeru itu adalah patut bagi kita selaku umat Baginda mencontohinya dalam memperbanyakkan puasa sunat bagi menyemarak dan mengagungkan bulan Syaaban ini.

Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :

"Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."

2. Memperbanyak doa, zikir dan membaca selawat kepada Rasulullah SAW.

Sabda Rasulullah SAW : "Barangsiapa yang mengagunkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

3. Bertaubat

Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata : Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.

Selalunya pada malam nisfu Syaaban ni, kita disunatkan untuk membaca yasin sebanyak 3 kali selepas menunaikan solat Maghrib & tiapkali habis baca Yasin akan disertakan doa sekali;-

Bacaan Yasin pertama diikuti dengan doa diniatkan panjang umur

Bacaan Yasin kedua diikuti dengan doa diniatkan agar dijauhkan dari bala

Bacaan Yasin ketiga diikutu dengan doa diniatkan agar murah rezeki yang halal

Malangnya malam ni Zaila period so xleh nak amalkannya..tapi hubby ada g masjid..Hubby bagitau diorang baca Yasin skali jer pastu diikuti ngan ceramah agama pasal wabak penyakit yang sedang menular sekarang ni..


Ramai yang xtahu sebenarnya semua ini adalah ujian dari Allah di atas kelalaian kita sebagai manusia dalam menjalankan tanggungjawab kita sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini..Jadi, ntok mengatasi segala musibah ini, kita seharusnya kembali kepada pencipta kita iaitu Yang Maha Esa dengan memohon keampunan & seterusnya bertaubat & berjanji akan menjadi hamba Allah yang bertakwa..So kawan2 semua, sempena malam nisfu Syaaban yang mulia ini, Zaila harap kita tidak terlewat ntok mengangkat tangan mengadap Yang Kuasa agar kita semua dilindungi daripada terkena jangkitan wabak virus H1N1 yang semakin menular ini...Wallahua'lam;-)







2 ulasan:

mslvoe berkata...

aah mlm nie. patut rasa aman je hari nie. sha happy ms g keje.. balik pun happy.. xde marah2.. hati tenang je. alhamdillah ALLAH pmudahkn sgala yea :-)

posa ganti sha dh abis ms bulan syawal thn lepas..

Zaila Mohamad berkata...

Wah bagusnyer Sha ganti awal2 lagi..malu Zaila pasai Zaila pon xhabis ganti lagi..suka sangat tangguhkan ganti pose..

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^