Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Khamis, 3 September 2015

Hotel Review : Pulai Spring Resort Johor

 Assalamualaikum,

Hari ini aku akan kongsikan review hotel yang kami menginap di Johor Ahad yang lepas. Kami tempah melalui laman kesukaan kami iaitu Agoda.com. Memang en suami mempunyai akaun dengan Agoda dan selalunya jika bercuti memang kami akan pilih untuk tempah melalui Agoda. Kenapa? Kerana di situ kami boleh menapis (filter) hotel yang macamana kami nak dan sudah pastinya harga terendah yang kami cari. Apabila en suami bagitahu nak bercuti di Johor terus aku buka laman Agoda dan taip hotel di sekitar Johor Bharu. Selalunya aku sukakan hotel jenis resort sebab bagi aku suasana resort yang tenang dan bilik juga agak luas berbanding dengan hotel biasa. Apa-apa pun sebelum membuat tempahan sila baca dulu pengalaman orang yang pernah tinggal di hotel tersebut ya, baru buat perbandingan.

Sekarang ni memandangkan jumlah famili dalam keluarga pun sudah bertambah, nak tak nak kami kena cari bilik ala service apertment atau yang mempunyai 2 bilik. Jika di hotel rasanya dipanggil "connecting room" tapi kalau resort ni lagi best sebab selalunya akan ada ruang tamu dan ruang makan untuk famili juga. Harga? Yang tu memang tak dinafikan agak mahal jika dibandingkan dengan bilik biasa tapi untuk hotel kali ini aku rasa puas hati sebab kami mendapat diskaun RM100 lebih tolak dari jumlah mata yang terkumpul dalam akaun Agoda. Ikutkan jumlah sebenar dalam RM400+ tapi kami bayar dalam RM300+ untuk 2 bilik dan sarapan untuk 4 orang. Sudahlah hotel taraf 5 bintang, jangan nak banyak komplen ya kerana bagi aku berbaloi-baloi sudah :)

Boleh tempah bilik di sini ya :Agoda.com

Oleh kerana kami dari Shah Alam terus ke Pontian pada pagi Sabtu 30hb Ogos 2015, perjalanan dari Pontian ke hotel memakan masa dalam 40 minit juga. Kami check in dalam pukul 6 petang dan sampai-sampai je memang tak keluar dah memandangkan aku pening dan tertidur sampai pukul 12 malam. Tapi anak-anak memanglah teruja bila dapat masuk bilik sampaikan si kecil Aaliyah pun tak reti duduk diam nak explore bilik ke bilik. Ternyata memang puas hati dengan keadaan bilik yang luas dan selesa. Ada juga komen pengunjung yang lain di dalam laman Agoda mengatakan bilik berbau, bagi aku biasalah sebab hotel jenis resort ni kebanyakannya terdiri dari kayu, perabut pun nampak sudah lama tapi benda ni tak menjadi masalah bagi kami orang jakun ni :)


Bangun pagi tengok suasana hijau macam ni. Best kan? Sila berangan untuk bina rumah di kampung mengadap sawah padi nan hijau. Kalau kampung aku mana ada sawah padi, pokok jagung adalah! Dulu-dulu tembakau tapi sejak penanaman tembakau diharamkan di Kelantan petani dah berpindah tanam jagung, kacang atau roselle.


Kami dapat bilik paling atas sekali iaitu tingkat 7. Gayat juga dan aku memang pastikan pintu sliding sentiasa berkunci. Memang anak-anak tak dibenarkan bermain sekitarnya sebab tak nak perkara yang tak elok berlaku. Iyalah, ada anak-anak kecil ni memang kena beri perhatian sket bab-bab keselamatan.


Ini bilik utama ada katil besar. Memang puas hati lah Aaliyah tidur. Dalam bilik pun lantai dah tukar pada kayu laminate jadi takde lah sejuk sangat bila nak berjalan tu. Bilik ni juga dilengkapi televisyen juga. Memang luas!


Ada ruang untuk bilik bersolek. Tapi memandangkan aku ni jenis tak berhias maka takde lah nak guna. Ambil gambar jelah untuk tatapan uols kan


Ada ruang dapur (kitchennette) dilengkapi dengan peti ais 2 pintu dan set meja makan. Rugi sebab tak usung acik Noxxa sekali kalau tak dah boleh jimat tang makan:P Tapi sepanjang kami berada di Johor memang murah rezeki sangat-sangat sebab kami hanya membelanjakan RM35 sahaja untuk makan tengahari dan selebihnya kami dijamu di rumah acik-acik di Pontian. Bukan sekali makan tapi berkali-kali. Rezeki anak-anak juga bila dapat duit raya dari nenek-nenek yang aku tak tahu nak describe macamana terlalu baiknya mereka. Ya Allah semoga hubungan yang terjalin ni kekal sehingga kami tua. Moga lepas ini boleh berkunjung lagi ke bumi Pontian.


Ruang tamu ada set sofa dan televisyen. Walaupun bukan TV flat screen tapi anak-anak enjoy je. Syukur mereka bukan jenis yang suka komplen, apa yang mereka tahu adalah "best duduk hotel ni" Maklumlah duduk rumah kan bersepah-sepah aje :P


Ni kat ruang solekan ada almari tinggi dan kat depan tu adalah tandas yang super besar dan kalah tandas rumah aku. Hu hu hu Bukan jakun tapi itu hakikat:P


Rasanya kalau datang 2 famili pun boleh pakat berkumpul tidur kat ruang tamu ni. Tapi sudah tentulah kad keselamatan hanya diberikan 2 keping sahaja. Kalau nak masuk lif pun kena cucuk guna kad keselamatan yang diberikan. Sebenarnya aku yang jakun, ha ha ha Selama ni pergi hotel tak pernah pula jumpa lif yang bila nak naik kena cucuk kad dulu *jangan gelak ya* Nasib baik en suami yang dah biasa travel sana sini yang bagitahu. Ini kelebihan sentiasa bermusafir mengenal negara orang, bukan nak berlagak tapi boleh nampak tak kita akan belajar sesuatu yang baru di situ. Sebab itu aku suka kongsi di blog supaya kalian yang membacanya juga tahu jadi aku takde lah jakun seorang diri HAHA :P


Ini pula tandas dalam bilik anak-anak. Ada 2 bilik dan 2 tandas


Ruang dalam bilik tidur utama kami jadikan tempat solat. Sejadah tu aku bawa dari rumah ya, mana ada hotel yangs ediakan sejada kecuali Tabung Haji Hotel yang kami tinggal di Kota Kinabalu dulu. Semoga lepas ini lebih ramai rakyat Malaysia yang muslim yang akan menyediakan hotel berkonsepkan islamik seperti Tabung Haji Hotel. Memang patuh syariah betul!


Dalam bilik anak-anak ada 2 katil bujang. Memang muatlah bagi mereka untuk tidur. Kelakar pula bila aku tengok masing-masing tidur berselimut sebab sejuk sangat. Kalau di rumah jangan haraplah nak guna selimut waktu tidur. Siap basahkan baju adalah!


Yang ini tandas bilik utama. Rugi tak gunakan sepenuh masa berdating dengan en suami :P Ahaksss

Ok esoknya sarapan disediakan seawal pukul 6.30 pagi lagi. Kalau nak makan secara tenang seeloknya turun awal lah kan. Kami turun dalam pukul 7 pagi dan memang tak ramai pun pengunjung lain kecuali ada beberapa pasangan orang cina sedang menikmati sarapan. Pilihan makanan memang banyak tapi tak semua pun aku makan.


Kalau anak-anak antara 2 hingga 12 tahun dikenakan harga dalam RM16 seorang. Aaliyah dengan muka baru bangun tidurnya dah dibawa untuk sarapan. Makan bubur nasi aje

Ini antara makanan yang aku makan, eh tak banyak pun sekadar untuk rasa aje. Maklumlah bukan selalu boleh makan hotel tau. Apa-apa pun masakan sendiri juga yang terbaik!


Salad dia makan dengan mayones, thousand island dan vinaigrette. Semua aku bantai campur. eh sedaplah pula. Kalau anak-anak jangan haraplah nak makan sayur ni


Budak Husna hanya makan bubur nasi dan bijirin aje, memang rugi lah kalau bawa anak-anak sarapan di hotel sebab mereka ni bukan tahu makan banyak pun. He he he Sebab selalu bayangkan bayar mahal-mahal untuk buffet tapi makan sikit, rugi tak?


Isy isy siapalah makan banyak ni. Sedap sosej dimasak dalam sos lada hitam. Nanti boleh cuba buat sendiri di rumah. Sarapan ala mat salleh pastu menggelupur cari nasi. Aku ingatkan ada lah juga nasi lemak tapi takde, yang ada hanyalah nasi beriani (tak makan pun) dan mee goreng. Bila balik ni terkenang-kenangkan segala makanan yang ada. Patutlah orang kata best bila duduk hotel sebab iyalah kau tak payah nak masak segala!


Muka anak jantan ambo makin hari makin montel :)


Bubur nasi dia memang sedap. Bukan sebab hotel yang buat tapi aku rasa ini antara satu kegemaran aku. Kalau pergi hotel mesti nak makan bubur nasi. Bukan semangkuk tapi bermangkuk-mangkuklah boleh dihabiskan.


Lepas sarapan terus naik ke bilik tapi budak-budak ni sibuk ajak mandi. Bab jaga anak mandi kolam aku serahkan pada en suami sebab aku nak membuta. Eh! Bukan nak membuta tapi dah penat makan:P


Ramai juga budak-budak lain yang dah turun mandi, maklumlah hari cuti jadi memang akan penuhlah hotel dengan famili yang bawa anak-anak bercuti bersama. Tapi kan, satu benda yang aku dan en suami cukup tak berkenan iaitu bapak-bapak yang mandi atau teman anak-anak mandi, ada ke patut merokok di tempat terbuka dan dipenuhi kanak-kanak macam ni, tak kisahlah rokok betul atau hisap vape tolonglah hormati ibubapa lain yang ada kat situ. Yang paling menyedihkan adalah rata-rata yang merokok tu Melayu. Nampak gaya otak masih lagi dijajah rokok! Maaf ya, teremosi sket sebab bagi aku adalah sedikit kurang ajar merokok depan orang terutamanya kanak-kanak yang sedang mandi di situ.


Ingatkan hari tu 31hb Ogos negaraku Malaysia dah merdeka tapi rupa-rupanya masih ramai lagi yang masih di takuk lama menjadi hamba kepada rokok. En suami juga dulu seorang perokok tegar sewaktu bekerja di Tanjung Bin Power Plant, maklumlah persekitaran bekerja dengan lelaki rata-rata perokok malah sewaktu aku awal-awal kenal masa zaman belajar dulu pun dia seorang perokok tegar. Tapi alhamdulillah, sejak "bercinta" dengan aku dia berhenti merokok dan sehingga kini en suami sudah bebas rokok. Malah en suami juga bagitahu "Agaknya inilah keadaan abang dulu masa hisap rokok ya, tak reti dan dibenci orang sekeliling". Iya, kami rasa sungguh geram dengan perokok yang merupakan bapak kepada anak kecil yang sedang mandi kolam tu, sambil hisap rokok sambil dukung anak. Ya Allah, ceteknya pemikiran. Kalau dah gian sangat nak merokok sila lah pergi hujung-hujung dan merokok jauh-jauh. Ok sekian. Marah betul aku ya!

Sekian sahaja ulasan aku untuk hotel ini. Secara keseluruhan kami memang berpuas hati dan sangat rekemenkan kepada keluarga yang mempunyai ramai anak. Lokasi juga strategik terletak di Skudai, nak ke JPO pun dalam lebih kurang 30 minit sahaja. Kalau tak nak bersesak-sesak dengan trafik jem bolehlah menginap di sini ya.

Bagi pengusaha homestay jom iklankan homestay kalian di sini :


Lebih dari 1000 pautan blog alumni ABDR akan menyiarkan iklan anda. Carian akan terus naik ke dalam carian Google. Berminat? Hubungi aku melalui :

Email : zailamohamad@gmail.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga bertemu lagi :)

1 ulasan:

Acuyuhan berkata...

nak tanya kena bayar deposit kereta ke?

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^