Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Khamis, 4 Februari 2010

Tutorial Macamana Nak Masukkan Iklan di Mudah Dot Com??

Sungguh kelakar, semalam Zaila mendapat panggilan dari seseorang yang tidak dikenali, katanya dia mendapat nombor telefon Zaila di Mudah.com, (memang Zaila selalu menggunakan khidmat mudah dalam memasarkan barangan Zaila) so at first Zaila ingat orang ni mesti nak beli tudung dengan Zaila ni;) tapi sangkaan Zaila salah, rupa2nya dia nak tanya macamana nak masukkan iklan di Mudah..aduishhh, salah sangka rupanya;p

So harini Zaila terpanggil untuk mengajar kawan2 semua macamana kalau hendak masukkan iklan di laman web Mudah.com ini. Zaila suka mengiklankan barangan di sini sebab ramai rakyat Malaysia yang akan buka laman web ini untuk mencari pelbagai barangan & paling bagus sebab iklan yang ditawarkan pun adalah mengikut negeri so senanglah pada pembeli untuk mencari barangan atau servis yang terdekat;)

Pelbagai barangan boleh diiklankan di sini, tak kiralah barang baru ke terpakai ke, khidmat ke, macam2lah..kadang2 tergelak juga bila tengok iklan2 yang bagi Zaila sungguh tak masuk akal;p
Oklah, mula2 kawan-kawan buka dulu laman web Mudah.com ni;-

Pilih dulu negeri yang ingin kita iklankan produk tu..Then pilihlah Insert ad seperti gambar di bawah (sorry, Zaila nak besarkan gambar, last2 jadik macam ni)
Pastu akan keluar borang untuk kita isi maklumat tentang diri kita. Pastikan maklumat yang kawan2 letak adalah benar, jangan sesekali menipu & cuba untuk menipu sebab ALLAH tahu;p
Kawan2 bolehlah browse untuk meletakkan gambar barangan yang hendak diiklankan. Kita dibenarkan untuk memasukkan hanya 3 keping gambar sahaja so haruslah pilih yang terbaik kan;) Lagi satu, satu iklan hanya dibenarkan untuk satu borang so kalau kawan2 cuba untuk meletakkan 2 atau lebih produk sekaligus adalah tidak mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.

Tajuk barangan pun harus tidak mengandungi perkataan "For Sale", "Murah", "Untuk dijual" kalau tak iklan ini juga tidak akan diterima oleh pihak Mudah. Contohnya macam ni, just taip "Tudung Sophy" bukannya "Tudung Sophy Untuk Dijual", faham??

Then bolehlah tekan butang preview ad. Selepas itu kita akan diminta password untuk iklan tersebut. Ini memudahkan kita untuk membaiki atau mendelete iklan tersebut. Namun begitu, pihak Mudah hanya akan menyimpan iklan tersebut dalam masa 3 bulan sahaja, selepas itu pihak mereka akan meminta kita untuk merenew (suke suke je memBMkan perkataan BI) iklan tersebut otherwise diorang akan delete.

Selepas itu, kawan2 akan menerima email daripada pihak Mudah supaya kita verify link tersebut. Kalau tiada apa2 masalah, iklan kawan2 akan keluar di laman Mudah selepas 3 jam (bergantung kepada keadaan). Di antara masalah yang selalu berlaku adalah salah meletakkan tajuk (seperti yang Zaila beritahu tadi), meletakkan terlalu banyak gambar, maklumat tidak cukup dan iklan yang mengarah kepada perniagaan.

Mudah.com ni sungguh mudah tapi awas juga sebab segala maklumat seperti email & no. telefon kita akan dipaparkan so kenalah bersedia untuk menerima pelbagai sms / call dari individu yang tidak dikenali so nasihat Zaila, gunalah nombor yang khas untuk iklan di Mudah sahaja;)

Sekarang baru kawan2 tahu kan betapa mudahnya untuk mengiklankan barangan di Mudah kan??
Selamat mencuba!!!

42 ulasan:

zarin berkata...

memang mudah :)
i pun advertized cakes n cookies kat sini ;)

Norhayati berkata...

aku pun baru letok iklan..Nok cari rmh sewa...tp tkdok sore pon call/sms lagi..

s.i.f.a.r berkata...

zaila, nyah ni cikgu ke noks?
manjang aja kelas tutorial nyah buat.
dan yag surprise nya, semua tutorial mak faham jelas..
pandai mak ngajar.cikgu yer noks?

mrs shaifull berkata...

zaila, kalau ada masa tlg bg pendapat kat n3 baru akak ye :(

thanks in advance.

Lady of Leisure berkata...

thanks for sharing zaila...
lady doakan zaila semoga selalu success.. bagus lady tgk zaila ni sbb tak lokek untuk berkongsi ilmu.. tq again zaila..
:)
semoga zaila sekeluarga murah rezeki selalu..

Tie HT berkata...

wah,cekgu zaila menurunkan ilmu2 nye..ssgt bermanfaat

Zaila Mohamad berkata...

Zarin, a'a kan..semudah ABC;)

Zaila Mohamad berkata...

Yatica, mung try tengok kat bahagian house for sale / rent, kalu kita nak cari rumah, kita yang kena cari melainkan kalau kita nak jual rumah

Zaila Mohamad berkata...

CPI, mak bukan cikgu noks..mak memang 4 kali (ke lebih) mintak cikgu tapi tak dapat2 nokss..mak frust ni so mak ngajorlah dalam blog mak;p

Zaila Mohamad berkata...

CT, zaila dah bg pendapat, harap dapat membantu!!

Zaila Mohamad berkata...

Lady, thanks

Zaila Mohamad berkata...

Tihara, guna jangan tak guna

zubir berkata...

aku dh byk kali nk post iklan kt mudah.my..rasanye care dh btl.tp x dpt2 jgk.ble tekan preview ad, trus x dpt..cmne 2 cikgu?

Zaila Mohamad berkata...

Zubir, kadang-kadang ko kena pastikan gambar yang diletak tu tak langgar peraturan dia juga contohnya untuk satu iklan mudah nak satu gambar sahaja (maksud aku tak boleh pakai gambar2 yang berlainan kecuali satu produk ada gambar setiap sudut takpe), pastu ko tak boleh bagitau alamat blog ko unless ko register ngan Proniaga, pastu bila kita tekan preview ads tu pon dia akan ambil masa 3 jam sebelum ads kita ni keluar tapi selalunya pihak mudah akan bagitahu melalui email rasanya
harap dapat membantu

Amir berkata...

tutorial yg bagus cikgu:)..sekadar perkongsian, jika nak beriklan boleh juga beriklan di portal iklan 1 malaysia..percuma juga..sy juga ada cuba beriklan disana..ada dpt prospek..ni link nya http://www.iklan1malaysia.net. t.kasih.

Tanpa Nama berkata...

MAcam mn nak remove iklan?

Tanpa Nama berkata...

Boleh buat tutorial nak remove ads tak ? tq :)

Tanpa Nama berkata...

lepas buat iklan tuh,,xley nak tgok balik ea iklan yg kiter post?

Tanpa Nama berkata...

lepas buat iklan tuh,,xley nak tgok balik ea iklan yg kiter post?

aziey berkata...

tq pn zaila..good explaination..clear..i nk try promote baju weding

Meraih Cinta-Nya berkata...

salam, cmne nk remove ila kt mudah nie??? blh tolg?

Meraih Cinta-Nya berkata...

Assalmu'alaikum, nk tnye..cmne nk emove iklan kt mudah.com???

saraQesya berkata...

Terima kasih byk zaila sbb xkedekut ilmu..

Unknown berkata...

dah buat bnyk kali..tp tk jugak berjaya

Tanpa Nama berkata...

Nk try bt..tq kak zila

Unknown berkata...

kenapa akak buat x dapat.. Semua dah betul tp x berjaya.. Mcmane tu?

Tanpa Nama berkata...

Salam. Akak mcm mana nak edit iklan kita tu ya ?

Unknown berkata...

salm..sya nk tnya,,tolong bgitau cra nk msukkan muka kita dlm sesuatu product dlm web product tu.contoh before and after.

Zaila Mohamad berkata...

iklan akan berada dalam Mudah selama 3 bulan, selepas itu mereka akan hantar email tanya nak sambung atau nak delete

kalau daftar niaga dengan Proniaga kita boleh edit melalui akaun kita di situ

daftar kelas dengan saya akan saya ajar satu persatu

PM 012-3228651

Tanpa Nama berkata...

Kenapa nak post iklan moto, kreta n hanphone kena pkai coin?? Kta free

Tanpa Nama berkata...

salam kak..kenapa lepas sy da letak gmbr nk next dy kte error body blocked kt text yg sy tlis..nk wat camne ek?

Tanpa Nama berkata...

Ade pembayaran x kalau buat iklan?

Tanpa Nama berkata...

Saya pon jadi benda yg sama mcm anon Nov 22. Error_body_blocked, dia highlight red colour. Pening dah ni, try google pon takde 1 pon yg keluar. Mudah.my pon takde cakap apa2 pasal error ni. Tension!

Unknown berkata...

Kna byr ke??

Akula berkata...

sekarang ada web terpakai iaitu www.terpakai.my lagi senang iklan tak payah nak register ke ape terus klik iklan baru dan free je. Satu lagi terpakai.my milik bumiputera Melayu.

Tanpa Nama berkata...

salam sis sy nk thu tntg proniaga..to long ye 😭😭😭😭

Tanpa Nama berkata...

Salam..apa beza antara Mudah.com dan Mudah.my


Tanpa Nama berkata...

Salam...apa beza antara Mudah.com dan Mudah.my

Unknown berkata...

salam sejahtera minta binbingan dan tunjuk ajar camana nak iklan kan motorsikal saya nak dijual sebab saya urgent nak guna duit ...tapi selalu mudah bagitahu daftar pro niaga ...apa tu pro niaga

Uncompleted berkata...

Kalau ada yang nak advertise rumah for free and mudah juga, tak kira agent atau owner boleh try bumbung.my . Bumbung.my free juga.

Unknown berkata...

Baru try sakni . haritu buat tapi tak focus. haha.

So, baru nak jinak2kan semula dirini..

Salam ukhuwwah yaa...

hasrul berkata...

zaila boleh postkan iklan untuk saya tak. sekarang kalau nk iklan kat mudah kene beli point. rm50 utk 50 point. xkanah sy nk beli point utk post 1 iklan je kan. ape email saya ya tq. hasrulanser007@gmail.com

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^