Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Jumaat, 18 Januari 2013

Baby Kena Jaundice


Assalamualaikum,

Lamanya tak menulis..memang bila dah berhenti mesti malas nak bermula semula tapi bila dah bermula tak nak berhenti pula:P

Salah satu sebab kenapa aku malas nak update adalah kerana baby Azzam Haneef kena kuning atau lebih dikenali dengan Jaundice. Tapi tahap bacaan tidaklah tinggi sampai kena tahan di wad. Masa Jumaat 11/01/2013 haritu bacaan adalah 230 & bila aku ambil sekali lagi pada Isnin pula bacaan sudah turun ke 200. Pesan doktor supaya breastfeed Azzam Haneef selalu & jangan makan jamu atau makanan yang "panas" seperti halia & lada hitam.

Dulu abang Amirul Haziq pon kena kuning, lagi tinggi bacaan sampai kena tahan. Masa tu stress sangat bila nurse datang check bagitahu kuning. Macam-macam petua aku buat; minum susu kambing, mandikan dengan daun inai, pokok dukong anak, mandi dengan daun herba beli dari kedai sinseilah..Biaserlah anak pertama, masih tak tahu apa-apa.

Anak kedua Husna tak kena jaundice, anak ketiga Ashraf kena & anak keempat Azzam pon kena *wah ramainye anak aku:P* 

Rupa-rupanya melalui pembacaan aku; anak lelaki memang mudah kena, selain itu baby yang kecil (selalunya bawah 3kg) akan senang mendapat jaundice; betul juga sebab semua anak lelaki aku berat tak sampai 3kg kecuali Husna 3.3kg semasa lahir. Haziq (2.7kg, Ashraf 2.3kg & Azzam 2.6kg), kumpulan darah pon memainkan peranan juga, paling senang kena adalah darah jenis O which is baby Azzam pon jenis tu..

Pada ibu-ibu di luar sana especially yang baru pertama kali melahirkan & baby pula kena kuning, jangan stress..zaman sekarang memang rata-rata baby akan kena kuning cuma bacaan tu je yang berbeza-beza..Kalau tak nak anak kuning, kena bagi susu ibu banyak-banyak..Selain itu kalau nak amalkan petua orang-orang tua pon boleh juga as long jangan sampai membahayakan baby. Kalau baby tu asyik tidur, kejutkan baby main-main telinga/dagu baby..takpon jangan dibedung biar sampai baby sejuk & lapar..HAHAHA

Yang penting jangan stress, Insya Allah kalau kita tak stress susu badan pon akan banyak:-)

Oklah, nanti kalau rajin aku update lagi..tataaaaaaaa

5 ulasan:

CeqGu berkata...

anak 4, pengalaman banyok benar doh tu hehehe....insyaAllah wi susu sokmo gak ok la tu.tapi kena bawak gi check jugok kan

cysev3n berkata...

saya dpt tips ni masa preggy anak ke-5. boleh cuba mkn anggur hijau byk2. semoga yg transfer ke baby masa bf tu boleh bantu.

Unknown berkata...

salam singgah

Lynn Abd Latib berkata...

Faktor darah tuh mmg betul!!
Dah berapa hr nih ptgnya?

Nurhayati berkata...

gws baby!
ariq dulu pun kena jaundice
mujur xtahan kat wad
buat kt umah je.

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^