Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Selasa, 10 Februari 2015

Resepi Mudah Bagi Yang Malas Memasak

Assalamualaikum,

Surirumah macam aku ni memang tak akan lari dari mendapat penyakit "M". Bila dah kena virus M tapi mulut rasa nak makan, bolehlah cuba resepi di bawah ini. Aku panggilnya "tortilla wrap".

Bahan-bahan :

- isi ayam
- cendawan shitake segar (potong nipis)
- lada benggala 3 warna (saja nak bagi menarik)
- 1 keping keju Cheesedale
- garam & lada hitam untuk perasakan ayam
- roti tortilla
- mentega untuk menumis (boleh guna minyak zaitun juga tapi stok kat rumah ni dah lama habis)

Cara-cara :

- Panaskan kuali dan masukkan mentega
- Masukkan kepingan isi ayam, perisakan dengan garam dan lada hitam
- Masukkan cendawan shitake dan lada benggala. Masak sehingga sayuran dan ayam masak
- Kemudian ketepikan sayuran dulu.
- Panaskan tortilla di atas kuali (seeloknya guna non stick pan)
- Letakkan ayam dan sayuran di atas tortilla
- Letakkan keju (keju ni berfungsi sebagai pelekap)
- Balik-balikkan agar keju cair
- Sedia untuk dimakan.



Tapi keju tak sempat cair pun aku dah tak sabar nak makan. Lagi satu kalau dah tahap super malas nak buat, boleh gunakan roti tortilla ni dan kemudian letakkan keju di atasnya (lagi banyak keju lagi sedap) kemudian tutup dengan roti tortilla sekeping lagi. Ketuk-ketukkan roti tu biar melekap antara satu sama lain. Apabila keju sudah cair angkat dan hidangkan. Ini dah macam roti naaan cheese leleh lah juga. Anak-anak aku memang sukakannya! Boleh buat kudap-kudap petang untuk anak-anak tapi kena makan waktu masih panas lagi iaitu waktu keju tu meleleh..aiiiiiii meleleh ailio ni :)


Belanja gambar nasi lemak sambal udang buatan sendiri, sebab itu tak ada kacang sebab isi rumah ini tak suka makan. Boleh dikatakan setiap minggu aku akan sediakan menu nasi lemak sebab ianya memang kegemaran anak-anak dan mama juga! Kalau dulu rasa lecehnya nak buat nasi lemak tapi sekarang tak lagi, main campak-campak aje dah siap. Wallah bunyi macam orang terer masak aje padahal orang malas masak. He he he

Oklah, hingga bertemu lagi. Nanti kalau aku ada masak menu hebat-hebat baru aku kongsikan (entah bila lah tu)


Belanja lagi gambar menu masakan barat. Eh! Ini dah oveeeerrrrrr. Oklah, lepas ini takde lagi. Buat masa sekarang musim M kembali menguasai diri. Taaataaaaaa :)

Tiada ulasan:

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^