Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Rabu, 26 April 2017

Resepi Fillet Ikan Masak Masam Manis

Assalamualaikum,

Lama dah tak kongsi resepi mudah kan? Maklumlah, sekarang ni asyik beli kat kedai aje *ops kantoi* Ha ha ha Kalau masak pun hanya masak yang mudah-mudah macam telur dadar aje. Syukur anak-anak tak banyak komplen tapi adalah sekali hari tu Husna cakap "Tahun 2017 mama dah jarang masak". Amboi sentap mak, bukan apa, dulu awal-awal tahun semangat aje masak untuk bekalan anak-anak ke sekolah tapi lepas tu en suami kan selalu outstation jadi selalu juga beli sarapan terus.

Panjang pula lah intro nya. Ini yang malas menulis ni sebab memang ada aje yang nak cerita :P

Oklah, petang semalam masak fillet ikan celup tepung masak masam manis. Sedap tau, ada kawan Mekla bagitahu ini masakan taraf hotel sebab kalau ada acara di hotel mesti cari lauk ni. Alah nak buatnya senang aje tau.

Bahan-bahan :

- Fillet ikan dori (ke ikan apa tak ingat dah tapi boleh cari di bahagian sejuk beku). Mekla beli jenama Econsave sepeket dalam RM9 lebih ada 4 keping isi ikan, potong kecil bentuk 4 segi, jangan kecil sangat nanti hancur
- Tepung segera tak kisah jenama apa. Kalau jenama Adabi sedap tapi agak masin. Mekla guna ni jenama Bistari, tak perlu nak celup telur bagai dah.

Untuk kuah :

- 3 ulas bawang putih & 1 labu bawang besar (nak potong ke nak cincang ke terpulang)
- 2 biji cili padi (kalau nak pedas tambahler tapi Mekla tak boleh buat pedas sangat) *ketuk aje
- 5 sudu besar sos cili, 3 sudu besar sos tiram 3 sudu besar sos tomato
- 1 mangkuk air
- garam gula serbuk perasa (kalau perlu)
- Kalau ada lada benggala boleh potong masukkan tapi Mekla takde jadi Mekla masukkan tomato aje


Isi ikan tu celup tepung dan goreng dengan api sederhana. Dah siap asingkan dulu

Lepas tu untuk kuah, panaskan minyak kemudian tumis bawang merah, bawang putih dan cili padi sampai naik bau. Kemudian masukkan sos-sos yang telah dicampur ke dalam mangkuk air. Kacau-kacau dan tambahkan garam gula secukup rasa. Nak tambah lada benggala boleh nak bubuh tomato sahaja pun boleh. Agak-agak kuah pekat tutup api dan cuah atas ikan. Jangan p gaul ikan dalam kuah, takut nanti hancur isi ikan tu


Hidangan taraf hotel boleh disediakan di rumah. Masakan penuh kasih sayang gittew :)

Selamat mencuba tau. Eh nak bagitahu stok serunding daging dah masuk lagi 7kg semalam tapi dah tinggal 3kg dah. Kalau nak beli untuk sampel jualan boleh Whats App 012-970 6828 tau.


Belanja gambar sarapan pagi Mekla hari ini. Tabur serunding daging original Kg Laut. Perghh mabeles :)

Whats App 012-970 6828
Whats App 012-970 6828

Bye!

Tiada ulasan:

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^