Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Jumaat, 26 Jun 2015

Tips Kurus Di Bulan Puasa

Assalamualaikum,

Orang kata bulan puasa ni adalah bulan yang paling sesuai untuk kuruskan badan TAPI dengan syarat korang memang betul nak kuruskan badan lah kan. Pendek kata dah nekad sangat-sangat nak kurus sebab sudah tersalah beli baju raya saiz S sedangkan selama ini pakai saiz XXL. He he Kalau kes ni memang kena puasa siang malam tak payah berbuka terus lah sebabnya memang sah-sah lah uols tak boleh nak kuruskan badan dalam masa sebulan. Jadi, apabila ingin menurunkan berat badan tu, berpada-pada lah dalam meletakkan sasaran. Tambah-tambah pula bagi kita kaum Hawa atau surirumah yang kerjanya 24 jam memasak sahaja. Godaan tu memang tinggi lah kan? Tak mengata sesiapa kerana aku pun sama!

Jadi, sempena bulan puasa ini boleh amalkan cara-cara di bawah agar dapat menurunkan sedikit berat badan atau mengecilkan sedikit ukur lilit peha atau pinggang yang sudah semakin melebar itu.

TIPS 1 :

Berpada-pada apabila berbuka puasa. Seeloknya lah kan, jangan makan makanan yang kandungan karbohidratnya tinggi. Kalau nak makan pun cuma segenggam sahaja. Kalau boleh amalkan berbuka dengan kurma dan segelas air suam. Lepas itu terus solat maghrib dan selepas maghrib baru makan. Seeloknya penyediaan menu juga haruslah yang mengandungi lebih kandungan air seperti sup dan sayur air. Kalau penyediaan lauk pula lebih elok jika dibakar dan dikukus.


Menu berbuka 7 Ramadhan : Ikan Siakap Steam Berlimau (resepi menyusul nanti)

TIPS 2 :

Amalkan meminum teh hijau sewaktu berbuka kerana umumnya diketahui bahawa teh hijau ini sangat bagus untuk diamalkan untuk membantu mengeluarkan toksin dalam badan dan sangat bagus untuk sistem perkumuhan. Kalau boleh sediakan teh hijau yang masih panas-panas lagi ya, kalau masa makan tu dan minum teh hijau, pasti akan berpeluh-peluh lagi bagus. Teh hijau juga dapat mengurangkan tekanan jadi memang terbaiklah untuk diamalkan.


Boleh cuba amalkan minum GC Tea sewaktu berbuka, selepas solat terawih atau sebelum tidur. Insya Allah dalam masa sebulan berpuasa akan lebih cepat proses untuk kurus. Tak percaya? Cuba dulu, jika mahukan sampel percuma boleh Whats App ke 012-970 6828 (Pn Zaila). Bulan puasa ni saya nak buat pahala bagi sampel percuma pada yang mahu betul-betul mencuba sahaja. Kalau sewaktu minum badan berpeluh-peluh dan kerap kencing, itu maknanya produk ini memang terbukti berkesan.


Sesiapa yang ingin menjadi ejen stokis boleh Whats App aku juga ya :)

TIPS 3 :

Ambil makanan yang berkhasiat pada waktu sahur. Sekarang ini sedang viral tentang "overnight oat", sebenarnya sudah lama dah aku buat tapi untuk bulan puasa ini boleh lah amalkan makan overnight oat ya sebab ianya tak seberat nasi. Lagipun selepas sahur kebarangkalian untuk terlelap adalah tinggi jika makan nasi, jadi bertukarlah kepada menu yang lebih ringan. Bagi sesiapa yang tidak menyukai oat boleh cuba amalkan Nano Centa ni, yang penting ianya pembekal tenaga kerana mengandungi
marine kolagen, acai beri, habbatussauda, gam arabik, vitamin C, delima & banyak lagi kandungan yang boleh menyumbangkan tenaga. Selain daripada itu dapat mencantikkan kulit dan menguatkan sistem antibodi tubuh badan juga. Best kan? Pagi tadi aku pun amalkan 1 sachet Nano centa dan diminum bersama air yang sejuk. Nyaaaman gitu.


TIPS 4 :

Amalkan senaman ringan seperti berjalan kaki, mengayuh basikal ke bazar juadah atau melakukan aktiviti harian seperti menyapu dan mengemop rumah. Puasa tidak bermakna kita hanya perlu tidur sahaja ya. Jika diamalkan semua tips di atas dan diikuti pula dengan senaman atau aktiviti ringan seperti ini insya Allah proses penurunan berat badan akan menjadi lebih cepat.

Sekian sahaja perkongsian tips yang boleh diamalkan ketika berpuasa. Selamat menahan nafsu dari membazir dan memakan makanan yang tidak sihat :) Jangan niat kurus kerana mahu memakai baju kebaya ketat di hari raya tetapi niat lah untuk kesihatan diri ya.

Nantikan resepi siakap stim berlimau di entri seterusnya. Assalamualaikum.

Iklan :


Dapatkan juga rempah nasi arab al bayt. Boleh Whats App ke 012-970 6828. Bye!


Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^