Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Isnin, 30 September 2013

Diari Suri Bekerja Di Rumah : Ilham SOHO Buat Suri Yang Bekerja Di Rumah

Assalamualaikum,

Ramai yang bertanyakan macamana mahu bina sebuah bilik untuk dijadikan ruangan pejabat di rumah (SOHO : Small Office Home Office). Ada yang memberikan alasan rumah yang kecil tiada bilik yang sesuai dan ada juga yang menyatakan rasa kecewa sebab tiada kelengkapan yang sesuai.

Jangan salah faham dengan entri ini : Ilham SOHO Dari Ikea kerana setiap orang keperluan dan kehendaknya berbeza. Di sini aku kongsikan beberapa tips untuk wujudkan ruang SOHO yang fleksibel untuk diri kita & anak-anak juga.

1) Penuhi yang asas dahulu : sebagai suri yang bekerja di rumah sudah tentulah kita memerlukan sebuah komputer peribadi dan talian internet. Bagi mereka yang ada kemudahan wifi di rumah lagi senang, SOHO boleh berubah-ubah ikut masa dan kehendak. Kalau mahu memasak, bawa sahaja ke dapur. Sambil goreng ikan boleh chat bersama pelanggan ataupun kemaskini status fanpage;)

2) Bilik Tidur : Tidak kisahlah bilik anak-anak mahupun bilik sendiri, senang sekiranya ada ruangan SOHO di situ kerana? Apabila anak-anak tidur, kita boleh bangun semula menyiapkan tugasan. Setiap masa kita bersama anak-anak, melihat mereka bermain dan tidur tapi dalam masa yang sama melakukan tugasan kita juga.

3) Ruang Selamat : Kalau ada anak-anak kecil pastikan ada hamparan permaidani mahupun tikar yang lembut di sekitar SOHO kita. Biarkan anak-anak bermain sambil kita melakukan kerja.

4) Peralatan Tambahan : Apabila bisnes sudah maju atau memerlukan kita untuk merekod segala urusan jual beli, bolehlah melabur sedikit dengan menyediakan ruangan yang lebih selesa dan praktikal. Contohnya menambahkan kabinet untuk simpanan fail-fail, menambahkan peralatan elekrtik seperti mesin faks, mesin pencetak mahupun sesuatu yang berkaitan dengan kerja kita.

5) Beri Ganjaran : Penting juga memberikan ganjaran untuk diri sendiri sekiranya berjaya melakukan sesuatu. Sebagai motivasi agar lebih bersemangat untuk berusaha. Antaranya bolehlah membelikan perabut idaman hati mahupun buku-buku motivasi sebagai pemangkin semangat suri untuk bekerja lebih kuat lagi.

Jom lihat beberapa ilham dekorasi SOHO yang sesuai dipraktikkan sekiranya mampu :-








Ini pula keadaan di dalam bilik SOHOku, anak-anak bebas bermain di dalam bilik tapi siapa yang bising atau buat sepah haaa kenalah nanti dengan mama nya..hihi Selalunya Haziq & Husna ditugaskan menjaga si kecil supaya tidak memakan atau mengutip barangan di atas lantai. Alhamdulillah, bak kata orang tua-tua nak seribu daya tak nak seribu alasan.

Jadi mulakan langkah dengan mewujudkan pejabat kecil di rumah yang fleksibel dengan anak-anak dan waktu bekerja kita. Aku memilih bilik tidur sebab kalau penat mata boleh baring terus..Hihihi Kalau di dapur pula senang bawa handset sahaja. Sambil-sambil masak sambil jawab pertanyaan pelanggan. Cewah!

Hingga bertemu lagi dengan perkongsian yang lain.

Jom beriklan di sini :   SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : http://zailabinimdae.blogspot.com/2013/08/iklankan-produk-servis-di-rangkaian.html

Jom beli buku agama & motivasi di sini : Kedai Buku Online Anda
Jom beli makanan sunnah & kelengkapan solat di sini : Gedung Sunnah Online 
Jom beli kelengkapan parti harijadi pada harga borong di sini : MKS Party Solution
Jom jalan-jalan cari makan di sini : JJCM Keluarga Zaila
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini : Akademi Bekerja Di Rumah

Untuk yang berminat mendaftar belajar kelas asas blog & fanpage, hubungi melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms/whats app : 012-3228651
Facebook : zaila mohamad

1 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamualaikum. Done follow. Klu sudi follow back. Tq :)

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^