Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Isnin, 7 Februari 2011

Warkah Buat Adibah

Assalamualaikum..

Kehadapan Adibah, Alia & Aqilah anak buah kesayangan Mokla yang berada jauh di Labuan sana. Semoga berada di dalam lindungan Allah selalu & sentiasa bergembira bersama Ummi tercinta. Macamana cuti raya cina yang lepas?? Ke mana Ummi bawa kamu semua?? Cukup sayang kerana cuti yang pendek, kalau tidak sudah pasti Ummi akan bawa kamu semua pulang bercuti ke kampung halaman;)

Tapi jangan risau, Mokla & keluarga sempat pulang menjengah Tok Ayah & Mok di kampung. Haziq dengan Ameera sudah tentulah menjadi orang yang paling seronok kerana dapat bergurau mesra dengan Tok Ayah!! Saban waktu Ameera akan berkeppit dengan Tok Ayah & Mokla rasa kalau Adibah ada di kampung pon, Adibah akan buat perkara yang sama kan?? Sudah pastinya Tok Ayah & Mok akan merasa terhibur dengan gelagat Adibah bermain bersama-sama dengan Alia & Aqilah. Owh, Tina & Lisa pun pasti akan datang bermalam juga di rumah Tok Ayah ni!!

Mesti Adibah sedih kan sebab tak dapat berjumpa dengan Tok Ayah..Tapi takpe, di sini Mokla ada ambil beberapa gambar buat tatapan Adibah, Alia, Aqilah & Ummi. Semoga dapat mengubat kerinduan pada kampung halaman. Kalau nak tahu, masa Mokla balik bercuti pada hari Khamis yang lepas (03/02/2011) cuaca di kampung amatlah baik seakan-akan meraikan kepulangan Mokla;) Tapi yang pasti, air di kampung sangatlah sejuk walaupon pada waktu tengahari..Sampaikan Haziq & Ameera yang suka main air pon menyerah kalah tak nak mandi pagi dek kerana kesejukan;D

Tok Ayah dengan Tok Limah memanglah suka berkebun sekarang ni. Nampak gaya mereka memang tak reti duduk diam. Mok memang sibuk dengan berniaga & Tok Ayah pula sibuk bercucuk tanam di sebelah rumah Tok Ayah. Ada pokok betik, kelapa, ubi kayu, keledek, lada, keladi & sekarang ini Tok Ayah tengah bercucuk tanam pokok sawi pula.
pokok lada (cili padi) yang Mok tanam, memang banyak mengeluarkan hasil sampaikan Mok dah tak payah beli di pasar lagi. Mokla pon sempat bawa ke Shah Alam ni sambal lada yang Mok buatkan untuk Mokla;)

Nampak tak Tok Ayah sedang bercucuk tanam tu?? Masa ni Tok Ayah sedang menanam pokok ubi keledek


Perasan tak ada bermacam-macam tanaman yang Tok Ayah tanam; daun pandan, ubi kayu, keledek, cili

yang ni pula anak keladi yang Mokla jumpa, sebenarnya ada banyak pokok keladi di belakang rumah Mok & Mok selalu ambil untuk dibuat sayur air & dijual di kedai Mok..Mokla lupa untuk merasa masakan sayur keladi Mok tapi yang pasti Mokla sempat makan gulai serati, gulai kawah Mok yang tersohor itu..
Kat depan pula berderet pokok betik..Adibah nampak tak Poksu Di yang baru saja membotakkan kepalanya..Entah bermimpi apalah Poksu Di tu;D
Gambar Ameera dengan Tok Ayah..Ameera memang sukakan Tok Ayah. Asal nampak je Tok Ayah, pasti Ameera akan tersenyum & mengikut aje ke mana Tok Ayah pergi. Sampaikan Mokla risau Ameera akan kena gigit semut yang ada banyak di dalam tanah..Tapi Ameera tak takut semua tu, berbeza sangat dengan Haziq yang memang cukup penakut;D

Mokla sempat juga beli tilam untuk bakal baby Mokla yang akan keluar tak lama lagi. Macam biasalah Mokla akan ke Pengkalan Kubur untuk mencari semua barangan yang Mokla suka. Nanti kalau Adibah balik ke kampung, jangan lupa untuk ajak Ummi shopping di sini ya!!

tilam baru untuk bakal sepupu Adibah!!

Mok sempat bekalkan Mokla dengan buah betik, ubi keledek hasil dari tanaman Mok. Buah Pauh (mangga) tu Mokla beli di Pengkalan Kubur, RM10 untuk 2 kilo..murah kan!
Akhir sekali, inilah gambar Ameera & Haziq yang keriangan setelah dapat berjumpa dengan Tok Ayah & Mok!!

Walaupon Mokla balik sekejap sahaja tapi Mokla sangat puas hati sebab dapat berjumpa dengan Mok & Tok Ayah. Insya Allah, bila dah habis pantang nanti, Mokla akan pulang lagi ke kampung halaman & kali ini sudah tentulah dengan membawa bersama baby baru Mokla;)

Semoga Allah permudahkan segalanya & satu hari nanti Mokla dapat bawa Mok & Tok Ayah berkunjung ke Labuan pula..Aminn..Akhir kata, Adibah kenalah belajar rajin-rajin untuk menghadapi peperiksaan UPSR tahun ini & jangan lawan cakap Ummi ya!!

Yang benar,
Mokla

3 ulasan:

tihara berkata...

best nye bleh kelik kapong :)

N A N I E berkata...

Bestnyer Moklah cuti cuti balik kampung..set hijau itu sangat comelll..saya sukeee..selalu tgk org beli Pink and Biru je :))

Btw semalam Moklah sampai umah kol berapa? ai terperangkap dalam jammmmmm huwaaaa sedeyyyy!

Lynn Abd Latib berkata...

zaila

wah seronok betul baca entry ala2 surat nih..apapun sangkut jammed x semalam..?

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^