Monday, April 7, 2014

Diari Suri Bekerja Dari Rumah : Wajah Baru SOHO


Assalamualaikum,

Gambar SOHO aku ni memang sudah tayang di facebook, tayang di blog Zailamohamad lagi dan kini ulang tayang lagi dalam blog ini juga. Khas buat mereka yang sedang mencari ilham untuk wujudkan ruang SOHO di rumah masing-masing.

Tapi aku nak kongsikan pengalaman aku membeli laptop baru ni. Manalah tahu, ada yang nak beli juga kan:)
Seperti yang telah aku bagitahu dalam entri-entri yang lepas, laptop lama aku telah pun kembali mengadap Ilahi selepas seminggu aku bercuti. Agaknya merajuk dengan aku sebab tak bawa dia balik bercuti sekali terus dia mengkojolkan diri tak sedar-sedar. Alhamdulillah, 5 tahun juga memberikan khidmat pada aku dan memang aku berpuas hati sangatlah dengan jenama Toshiba tu. Tapi, nak buat macamana jodoh antara kami terputus di akhir bulan Mac 2014;(

Sabtu lepas kami ke Plaza Alam Sentral, Shah Alam untuk aktiviti mencari laptop baru. Dalam masa yang sama mahu mencari sebuah printer juga. Alasan kami ke sini adalah kerana ianya berdekatan dengan rumah, jadi jika berlaku apa-apa kerosakan, en suami boleh datang terus ke kedai mereka untuk urusan pertanyaan atau pembaikian. Laptop Toshiba kami dulu dibeli di Plaza Low Yatt, punyalah jauh pergi kan? Tapi masa tu anak baru 2 orang aje, senang nak berangkut. Sekarang ni, anak dah 4 orang lepas tu faktor usia pon dah bertambah, hihihi redha ajelah pergi ke tempat "orang-orang lewat usia" shopping! Hahaha Jangan marah ya:P

Sampai-sampai aje kami terus menuju ke tingkat 3, sebelah lif terus berjumpa dengan sebuah kedai komputer. En suami terus masuk dan bertanyakan harga. Kali ini malas nak survey banyak-banyak kedai, nanti pening pula. Kebetulan kedai ini menawarkan harga yang dalam lingkungan budget aku, jadi kami terus bersetuju untuk membeli laptop jenama ASUS pada harga RM1249.00 lengkap dengan perisian Microsoft Windows 8 Pro 64 bit yang asli. Ikutkan hati berkenan dengan jenama HP warna merah tapi memandangkan laptop itu hanya berskrin kecil, aku redha memilih jenama ASUS warna putih.

Kalau membeli barangan komputer ni, memang kena pergi dengan en suami. Maklumlah aku ni dah lama tak mengikuti perkembangan teknologi komputer. Jadi bila jurujual tu bercerita aku hanya mendengar sambil mengelamun sahaja. HAHAHA Boleh pula berkenan dekat laptop HP hanya sebab ianya berwarna merah:) Tapi asib baiklah en suami ada dan menerangkan kebaikan ASUS ni jadi ambo hanya menurut perintah sahaja.

Kebetulan printer baru yang aku beli ini juga berwarna putih. Oooh ahkak suka lah sebab matching-matching gituuu. Ok, printer yang aku beli ni harganya RM209; jenama HP dan boleh melakukan 3 fungsi iaitu print, scan dan juga copy. Anak-anaklah yang paling teruja bila melihat aku print nota ebook malam tadi. Tiba-tiba Haziq rajin nak tolong mama angkut kertas A4 semalam :)


Biasalah barang baru semua nak kerumun tengok ;)

Alhamdulillah, syukur sangat-sangat bila dah dapat laptop dan printer. Antara gadget yang sangat penting bila bekerja di rumah. Hari tu, aku jual laptop Toshiba aku pada kedai yang menerima & membaiki peralatan komputer pada harga RM50.00 (sebenarnya budak jurujual tempat kami beli laptop baru ni yang tolong jualkan). Duit yang dapat aku beli power bank pada harga RM59.00 pula. Hihihi Sempat lagi tu!

Terima kasih en suami yang menyumbangkan sebahagian besar modal untuk membeli laptop dan printer ni. Eh ada juga duit aku sendiri. Yang pasti, aku gembira kerana sepanjang berniaga ada juga hasil yang dapat aku beli hasil dari mengumpulkan duit untung bersih bisnes itu. Selepas ini, kena usaha lebih kuat untuk merealisasikan segala impian yang lain pula.

Jadi, SOHO aku sudah berubah wajah, diharapkan semangat kerja aku pun akan bertambah-tambah selari dengan penggunaan gadget baru. Hihihi Bagi mereka yang mahu memulakan langkah pertama bekerja dari rumah, bolehlah hubungi aku melalui :

Email :zailamohamad@yahoo.com
Facebook : Zaila Mohamad
No Telefon : 012-3228651

Sehingga bertemu kembali. Jangan lupa singgah baca blog rasmi aku di ZailaMohamad.blogspot.com .


2 comments:

Irfa said...

idaman saya juga utk mmpunyai opis kecil disudut rumah ;)

Nur Balqis Qahira said...

wah,printer rm209 je,cantik,kaler putih lagi tu..nanti nak survey2 printer pulak utk SOHO saya...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^



Copyright to ZAILA MOHAMAD
Designed by UMIESUEstudio 2015