Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Khamis, 12 September 2013

Diari WAHM SAHM SOHO : Rancang Masa Depan Sang Suri Dari Sekarang


Assalamualaikum,

Alhamdulillah hari yang hebat bermula dari malam hari lagi. Teringat pesan sifu Masayu Ahmad (pengasas Akademi Bekerja Di Rumah) yang selalu berpesan supaya tanamkan di dalam minda separa sedar kita untuk berusaha dapatkan lebih income untuk esoknya. Alhamdulillah syukur ya Allah, pagi tadi mendaftar masuk lagi seorang pelajar untuk kelas asas blog & fanpage kelolaan aku:)

Ramai masih bertanya-tanya apakah jenis bisnes yang aku lakukan dari rumah memandangkan keadaan aku yang tidak boleh keluar ke mana-mana sesuka hati. Bukan en suami tidak mengizinkan tapi keadaan Azzam & Ashraf yang masih kecil memang tidak bagi peluang langsung untuk aku meneruskan perniagaan online yang aku jalankan dahulu. Tapi tidak mengapa kerana sekarang ini aku sudah ada bidang kerja baru iaitu menjadi guru online. Ternyata bidang kerja baru ini memenuhi kriteria aku yang sukakan bekerja di rumah. En suami cakap aku sudah menemui "passion" aku dalam bekerja =P

Sejak mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan menjaga anak sepenuh masa, memang tak dinafikan aku selalu juga terfikir untuk mencari pendapatan sampingan. Maklumlah dahulu semasa bekerja memang aku jenis yang suka berbelanja dan sudah biasa pegang duit, jadi bila tidak ada pendapatan tetap ni rasa macam agak tertekan juga. Mana nak bayar hutang PTPTN, mana nak bagi belanja mak ayah di kampung, mana nak belanja untuk diri sendiri dan juga anak-anak.

Alhamdulillah Allah permudahkan segala urusanku, bermula dengan dunia blog aku mengenali Pn. Masayu Ahmad yang kemudian mengajak aku menjadi ahli dropship produk makanan sunnah dan juga buku online. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, terus aku berkata ya kerana memikirkan keadaan yang menyenangkan jika menjadi ahli dropship; tidak perlu keluar rumah menghantar barang cuma sekadar membuat iklan dan promosi sahaja. Tapi bekerja sendiri juga memang ada pasang surutnya kerana kadang-kadang aku cepat hilang fokus, lepas itu tidak pandai menguruskan masa & juga wang yang masuk. Memang awal-awal tu ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Baki akaun dalam bank tidak bersisa kerana perangai diri aku yang boros juga. Maklumlah bila ada duit mulalah gatal tangan nak membeli online=P

Tapi sampai satu masa aku sedar juga yang sebagai surirumah juga aku sendiri harus rancang kewangan masa depan aku khas untuk kesenangan diri & juga keluarga. Alhamdulillah berkat melihat usaha Pn Masayu yang begitu bijak mengatur jadual dan perniagaannya, sedikit demi sedikit aku juga mengikut trek yang telah disediakan oleh Pn. Masayu. Berbekalkan juga kepercayaan dari en suami yang memang memberi sokongan penuh kepada aku untuk terus bekerja di rumah. Kini rasanya aku akan terus berusaha dari sekarang untuk menambah baik ekonomi diri sendiri dan juga keluarga.

Kalau dulu semasa bekerja sudah tahu setiap bulan akan masuk berapa ke dalam bank tapi kini semua rezeki Allah yang tentukan. Jadinya kalau usaha lebih Insya Allah ada rezeki yang masuk. Yang penting hubungan dengan pemberi rezeki jangan diabaikan. Mudahnya menjemput rezeki andai kita tahu caranya. Yang penting sebagai suri yang bekerja dari rumah jangan lupa untuk sentiasa bersedekah dan membayar zakat. Zakat adalah satu perkara yang aku tahu hanya selepas bekerja dari rumah. Kalau sebelum ini semua mengharapkan en suami yang bayarkan tapi rupa-rupanya ada banyak cabang zakat yang harus ditunaikan. Bagi mereka yang bekerja dari rumah, ingat! Jangan lupa tunaikan zakat perniagaan setiapkali mendapat sesuatu keuntungan yang besar. Zaman teknologi serba mudah, google sahaja cara perkiraan zakat (hihi padahal diri sendiri hanya bertanyakan sifu & kawan-kawan sahaja) dan boleh buat bayaran melalui Maybank2u. Mudah kan? Tiada alasan untuk tidak menjemput rezeki lagi :)

Oklah, sedikit iklan. Bagi mereka yang berminat untuk membuat pelaburan di dalam unit pelaburan Public Mutual, boleh singgah baca blog protege aku Pn. Rogayah Musa iaitu di blog (Info Kewangan & Kesihatan) supaya boleh merancang kewangan di masa hadapan nanti. Alhamdulillah berbekalkan sedikit hasil penat bekerja dari rumah, aku kini memang cukup sayang untuk membelanjakan duit hasil titik peluh sendiri untuk memenuhi hawa nafsu diri (apa lagi kalau bukan shopping online). Insya Allah, azam aku adalah untuk memastikan hutang PTPTN aku akan habis bayar di usia masih muda lagi dan ingin berbakti kepada orang tua di kampung juga. Moga Allah permudahkan dan perkenankan niat aku sang suri yang bekerja dari rumah ini :)

Teringat kala berada di rumah Abang Lan di Bera pagi Ahad yang lepas di mana ibu angkat Abang Lan sekeluarga datang bertandang. Seronok orang tua tu bercerita tentang anaknya yang telah berumahtangga dan ada yang bongsu masih bujang trang tang tang. Kata nenek (panggilan kepada ibu angkat Abang Lan) "Kali ini nak cari menantu nak tapis sedikit, tak nak dah jadi macam menantu si polan yang tak bagi isterinya bekerja". Aku hanya mendengar dari jauh, nak tergelak pon ada. Lumrah orang tua yang kebanyakannya berfikir kalau jadi surirumah tiada pendapatan hanya berharap duit belas ihsan dari sang suami sahaja. Masakan tidak nenek berkata begitu kan? Tapi hormatkan nenek aku hanya tersenyum sahaja! Ingin juga menjawab "Eloklah nenek, laki dia tak bagi kerja sebab sayangkan bini, dia suruh bekerja dari rumahlah tu" Hihi Kalau aku jawab macam tu mesti nenek tergamam agaknya! =P

Oklah, sekadar borak-borak kosong, cerita di atas tiada kaitan dengan kisah hidup sesiapa ya:)

Salam kasih sayang buat semua.

Jom beriklan di sini :   SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : http://zailabinimdae.blogspot.com/2013/08/iklankan-produk-servis-di-rangkaian.html

Jom beli buku agama & motivasi di sini : Kedai Buku Online Anda
Jom beli makanan sunnah & kelengkapan solat di sini : Gedung Sunnah Online
Jom beli kelengkapan parti harijadi pada harga borong di sini : MKS Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini : Akademi Bekerja Di Rumah

Untuk yang berminat mendaftar belajar kelas asas blog & fanpage, hubungi melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms/whats app : 012-3228651
Facebook : zaila mohamad

Tiada ulasan:

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^