Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Khamis, 30 Mac 2017

Kuliah Perdana Surau Al-Hijrah Bersama Ustaz Ebit Lew

Assalamualaikum,

Sudah lama kejadian ini iaitu pada 17hb Mac yang lepas. Baru berpeluang untuk bercerita di blog. Itupun selepas berkongsikan resepi mee kari seafood (sebab petang tu aku buat mee kari sebelum ke surau untuk dengar kuliah Ustaz Ebit). Alhamdulillah, Allah permudahkan untuk kami sekeluarga berada dalam majlis ilmu di Surau Al-Hijrah. Jujurnya, sejak kehilangan pembantu rumah, aku memang sudah jarang ke surau (tapi syukur diri masih diingati oleh AJK surau), ada lah sesekali akan ke surau apabila ada kuliah dari ustaz yang best-best :P (Nampak sangat buruk perangai ya) Tapi bukan niat diri untuk memilih ustaz cuma keadaan sekarang masih belum mengizinkan. Insya Allah, mana tahu selepas Arman sudah besar aku dapat kembali ke surau.

Alhamdulillah rezeki juga apabila kediaman berada dalam komuniti surau yang aktif. Setiaphari pasti ada kuliah dari ustaz-ustaz terpilih tapi sesekali akan ada kuliah dari ustaz jemputan yang boleh tahan "femesnya" juga. Apabila dapat tahu aje Ustaz Ebit Lew akan memberikan kuliah di surau, apalagi terus bagitahu anak-anak supaya mengingatkan mama untuk bersiap-sedia untuk ke surau.

Memang aku minat sangat dengan penulisan dan perkongsian Ustaz Ebit di facebook, hinggalah ada peluang untuk mendengar sendiri kuliahnya, haruslah tak lepaskan peluang kan :) Kuliah bermula selepas solat maghrib dan tajuknya "DI SEBALIK KESULITAN ADA RAHMATNYA"


Memang seronok sangat dengar kuliah Ustaz, adalah sesekali menguap juga tapi kebanyakannya memang ralit mendengar pengalaman ustaz dan memang jatuh juga airmata ni. Rata-rata kaum wanita mesti menangis. Aku tak banyak menulis nota tapi apa yang aku ingat aku tulis di sini ya sedikit perkongsian dari apa yang ustaz bagitahu :

1. Jika kita datang ke majlis ilmu, itu maknanya Allah sayang kita. Allah gerakkan hati kita untuk melakukan apa yang Allah suka. Dalam hidup ini berusahalah untuk melakukan apa yang Allah suka. Paling bagus apabila kita buat apa yang Allah suka tetapi semua manusia tak suka. Insya Allah pada pengakhiran semua orang yang tak suka pada kita akan suka apa yang kita buat.

2. Pandangan orang atau diri sendiri (syok sendiri) tidak penting, yang penting adalah pandangan Allah kepada kita.

3. Apabila diuji dengan musibah, sentiasa bersangka baik dengan Allah. Orang yang sabar akan tenang dalam menghadapi ujian. Contohi Rasulullah SAW baginda merupakan manusia yang Allah sentiasa uji dari kecil hingga lah sebelum wafat tetapi baginda adalah manusia yang paling tenang dan bahagia dalam hidup. Apabila diuji, banyakkan istighfar dan sebut zikir "Laaa ilaahaillaanta subhanakainni kuntu minazzolimin" atau membaca "Innalillahiwainnailaihirajiun".

4. Sentiasa gunakan senjata DOA untuk meminta sesuatu kepada Allah. Aku pernah melihat video perkongsian dari ustaz yang mengatakan waktu mustajab untuk berdoa pada hari Jumaat adalah antara 2 khutbah dan selepas solat Asar sebelum masuk Maghrib. Ibu-ibu sepatutnya waktu ini sibuk bentang sejadah dan mendoakan anak-anak. Bukan dia secara umum tetapi mengadu domba kepada Allah dan meminta lah secara terperinci. Tersentap juga sebab kita kalau berdoa mesti sebut "kurniakan aku anak-anak yang soleh" tetapi pernah tak kita berdoa dengan bercerita kepada Allah bagaimana kita mahu anak-anak kita seperti apa yang kita fikirkan. Contohnya "Ya Allah, anak aku Haziq ni garang sangat dengan adik-adik, boleh tak kau kurangkan sikit perangai garang Haziq itu ya Allah"

5. Ustaz ada 12 orang adik beradik dan hanya 6 orang Islam manakala 6 orang masih Budha. Ustaz pesan supaya sentiasa mendoakan mereka yang bukan Islam agar nampak (diberikan hidayah) dan mengakui yang tuhan itu satu (ALLAH) manakala ada seorang lelaki bernama Muhamad yang diutus agar menjadi utusan kepada semua manusia. Ustaz cerita saat paling indah dalam hidupnya adalah apabila ayah beliau memeluk Islam. Ustaz cerita ayah ustaz garang sampaikan kalau mahu bercakap kena buat skrip dahulu sebab takut tersalah cakap. Alhamdulillah, arwah ibu ustaz meninggal dalam Islam.

6. Orang yang bahagia hatinya akan tenang dan akan terpancar di mukanya. Kalau tengok pun mesti akan terasa tenang (tidak mahu marah) Tengok sahaja muka ustaz kan rasa tenang sebab selalu senyum :)

7. Dalam dunia kalau kita rasa mulia sebenarnya belum capai apa-apa lagi tetapi dalam akhirat sekiranya kita berjaya itulah kejayaan sebenarnya sebab itu adalah kehidupan yang abadi.

OKlah banyak sebenarnya dan Mekla malas nak taip, apakata uols lihat sahaja video yang surau Al Hijrah rakamkan di sini :



Habis kuliah baru kami solat Isyak dan selepas itu ada sesi jualan buku, apalagi aku pun sibuklah suruh anak-anak pergi minta autograf dari Ustaz. Rezeki anak-anak dapat bergambar dengan ustaz :)




Aku beli buku Isteriku Bidadari & Menelusuri Cinta tapi hanya satu buku je ustaz sign :)
Itupun sudah membuatkan kembang kempis lubang hidung aku ni


Terima kasih Allah kerana tanpa ihsan kasih sayangmu pasti aku tak akan dapat kata-kata semangat dari ustaz "ALLAH SAYANG ZAILA" Maksudnya Allah mahu aku untuk sentiasa pergi majlis ilmu lah tu :)

Insya Allah kalau dah habis baca buku-buku nanti aku kongsikan di sini juga ya :) Doakan moga aku diberikan kekuatan untuk terus menulis dan berkongsi ilmu dan perkara-perkara yang baik-baik sahaja :)

bye!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^