Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Rabu, 19 September 2012

Signature Dish : Nasi Kerabu Mampukah Bersaing Dalam Masterchef Musim Kedua

Assalamu'alaikum,

Waaah tajuk..bikin gempaks! Tapi korang tahu ke apa maksud signature dish tu?? Tak tahu kan?? Ok bak kata pak Wikipedia ;-

A signature dish is a recipe that identifies an individual chef. Ideally it should be unique and allow an informed gastronome to name the chef in a blind tasting. It can be thought of as the culinary equivalent of an artist finding their own style, or an author finding their own voice. In practice a chef's signature dish often changes with time or they may claim several signature dishes.

Saje je nak kaitkan signature dish ni dengan aku..mesti menu nasi kerabu akan menjadi pilihan aku everytime buat "makan-makan". Kisahnya haritu masa Isnin cuti hari Malaysia haritu, adalah buat makan-makan untuk ahli keluarga & kawan-kawan terdekat sket..Mostly adik beradik en suami yang ada sekitar KL & Selangor ni datang berkumpul nak makan nasi kerabu hasil sentuhan MIL aku..Memang signature dish MIL terbaik untuk kami:) Tambah pula haritu adik ipar aku nak makan laksam..Memang complete pakejlah! Terbaeeeeekkkkk..

batch pertama : nasi kerabu diraja (sebab warna kuning) dah siaaaaaaappppp!!!


ini pon menjadi kesukaan kami ; kuih tradisi si butir nangka! ada yang panggil butir dughian..hahaha Tak tahu rasanya?? lebih kurang macam makan badak berendam tapi rasanya butir nangka ni yang jauh laaaaaaaaaaagi sedap!


biaserlah bila dah berkumpul adik beradik, rumah penuh dengan kanak-kanak ribena, bersepah sana sini tapi kegembiraan di muka anak-anak..tidak ternilai!


kek birthday *ehem*ehem* yang ke *ehem*ehem* kek RVC yang ditempah khas dengan @zarinbarin (Maryambytes) Memang highly recommended! sedap & kena dengan citarasa kami ni..

By the way, pada yang wish birthday aku semalam (18/09/2012)..terima kasih sangat-sangat di atas ingatan anda..Walaupon takde hadiah, cukuplah kalau dapat mendoakan kebahagiaan aku anak beranak di dunia sampai akhirat..thanks ya! Love uolss ketat-ketat:)

2 ulasan:

Mag berkata...

meme sedak pong nasi kerabu mil kak ila..belajar la kak ila..buleh jual..tiak2 minggu farah g make. heee

kasihredha berkata...

dah lama mgidam butir nangka sejak puasa hari tu lagi...tp x buat2 pun...kena cari mood rajin dulu ni

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^