Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Rabu, 10 Oktober 2012

Tips & Persediaan Sebelum Menjadi WAHM, SAHM, SOHO


Assalamu'alaikum,

Ramai yang bertanyakan aku, apa itu WAHM, SAHM, SOHO?? Rupanya masih ramai yang masih belum biasa dengan istilah-istilah ini so meh sini aku bagitahu apa maknanya yaa

WAHM : Working At Home Mummy - ibu-ibu yang bekerja dari rumah sambil-sambil menjaga anak, selalunya mereka yang menguruskan perniagaan secara online atau mereka yang mengambil upah menjaga anak jiran, mereka yang berniaga kuih-muih atau apa sahaja pekerjaan yang dilakukan dari rumah.

SAHM : Stay At Home Mummy - ibu-ibu yang berada di rumah menjaga anak..Istilah lain adalah surirumah sepenuh masa yang hanya menumpukan sepenuh perhatian membesar & mendidik anak-anak mereka.

SOHO : Small Office Home Office - Bagi ibu-ibu yang bekerja dari rumah, selalunya apabila bisnes sudah berkembang, mereka akan memerlukan satu ruang di rumah (tidak kiralah besar atau kecil) untuk menyimpan segala maklumat bisnes & juga stok yang semakin bertambah.

Tidak kiralah anda tergolong dalam golongan yang mana, keputusan berhenti kerja atau tidak mahu bekerja dengan mana-mana institusi adalah tindakan paling berani yang pernah dilakukan di dalam hidup anda sebagai seorang ibu/isteri. Tapi jangan takut kerana, dalam dunia yang serba canggih ini, dengan adanya kemudahan internet, segalanya mungkin memudahkan para wanita bekerja dari rumah:)

Tapi, harus diingatkan..bukan mudah untuk memulakan langkah dalam membina sebuah empayar perniagaan alam maya. Aku sendiri mengambil masa selama lebih 2 tahun untuk membiasakan diri dengan lumrah perniagaan & karenah pelanggan. Perniagaan ini ada pasang surutnya, tidak selalu akan mendapat permintaan so sebelum menjadi seorang WAHM, haruslah ada persediaan fizikal & mental yang kuat. Paling penting tulang belakang kita iaitu suami kita memberikan sepenuh sokongan & mampu untuk menampung perbelanjaan keluarga sepanjang kita tidak bekerja nanti.

Selain itu, kita juga haruslah mempersiapkan diri dengan menimba lebih banyak ilmu & pengetahuan tentang cara-cara untuk menjadi wanita hebat yang bekerja dari rumah, pandai menguruskan masa & perlukan juga buku-buku motivasi sebagai pembakar semangat untuk terus nekad bekerja mencari rezeki dari rumah. Di sini, aku perkenalkan siri buku-buku yang WAJIB dibaca & harus ada bagi setiap wanita yang berkeinginan untuk menjadi seperti aku & beribu wanita lain di luar sana yang sedang memulakan langkah bekerja dari rumah masing-masing.

Jom dapatkan buku-buku ini dulu :


Pakej Mula Bisnes (WAHM, SAHM, SOHO) yang mengandungi 4 buah buku :

- Teknik Terhebat Bereskan Kerja
- Wanita Juga Boleh Berbisnes
- Nota Jutawan Nota Perniagaan
- Super Wife Super Mom Super Women

Harga Pakej :
RM87 (SM) RM99 (SS)

Atau boleh juga dengan membeli satu-satu dengan harga :


1) Nota Jutawan Nota Perniagaan
Harga : RM30 (SM & SS)
Kos pos : RM5

2) Super Wife Super Mom Super Women
Harga : RM17 (SM) RM19 (SS)
Kos pos : RM5


3) Teknik Terhebat Bereskan Kerja
Harga : RM14 (SM) RM16 (SS)
Kos pos : RM5


4) Wanita Juga Boleh Berbisnes
Harga : RM16 (SM) RM19 (SS)
Kos pos : RM5

Aku juga sedang berusaha untuk menghabiskan buku Wanita Juga Boleh Berbisnes : Berguru Kepada Khadijah..Insya Allah akan aku kongsikan beberapa isi kandungan yang menarik & boleh dijadikan panduan bersama nanti.

Oklah, pada yang berminat..blehlah order sekarang kerana buku-buku ini memang mendapat permintaan tinggi. Takut kehabisan stok pula, tak rugi beli buku untuk dibaca ni..Jangan beli buat perhiasan fulak ya:P

Jom like MKS Kedai Buku Online sekarang!

Dapatkan pelbagai makanan sunnah di MKS Gedung Serbanika Online 
Dapatkan pelbagai buku agama & motivasi di MKS Kedai Buku Online
Dapatkan produk kecantikan AS Beauty di sini
Dapatkan pelbagai barangan untuk majlis harijadi di MKS Party Solutions

5 ulasan:

mummY daniSha berkata...

sy prefer keje dari jadik housewife hehee....tp memang tabik pada wanita2 house wife ni =)

zailamohamad berkata...

mummy Danisha,

akak dulu pon pilih bekerja tapi agaknya faktor anak yang makin bertambah ni, rasa macam kerja pon tak nampak hasilnya:P

Nur Khai berkata...

I'm prefer to be at home ... jadi saya ada masa sekurang2nya 3 tahun... di mana anak yang sulung akan memasuki alam persekolahan.

Mungkin sebab tak harap orang lain (mak saya yang jaga anak saya) .. maka hasrat nak berhenti lagi kuat & buat part time bisnes sebagai back up planning before retire

zailamohamad berkata...

Nur Khai,

bagus tu..semoga biz berkembang maju:)

mamahakim berkata...

Jemput visit
http://vitamincerdik.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^