Saturday, September 28, 2013

Diari Suri Bekerja Di Rumah : Lakukan Apa Yang Kita Suka


Assalamualaikum,

Pagi yang tenang, Alhamdulillah kami semua bersarapankan bihun goreng dan teh susu. Semestinya menu kegemaran anak-anak. Abang Haziq makan sampai bertambah. Inilah kebahagiaan seorang ibu apabila melihat anak-anak makan dengan berselera.

Hari ini mahu berehat dahulu di waktu pagi. Insya Allah dalam petang mahu keluar membeli barangan untuk pelanggan dari Pulau Pinang. Iya, pelanggan yang pernah membeli barangan belon untuk temasya sukan sekolahnya. Tahun ini menerima tempahan 100 keping belon animasi pelbagai watak kartun. Alhamdulillah walaupun hanya dilakukan hanya pada hujung minggu tetapi pelanggan faham. Mereka selalunya menempah sebulan awal lagi. Kalau kita berikan servis yang terbaik, Insya Allah senang untuk berurusan. Pengalaman yang lepas banyak mengajar aku dalam berurusniaga dengan pelanggan. Selalunya kalau ambil tempahan minit terakhir pasti akan berlaku sedikit kekecohan seperti barangan lambat sampai, barangan rosak dan macam-macam lagi. Selalunya memang aku akan bertanggungjawab dengan memulangkan semula duit pelanggan tetapi bukan selalu semua perkara kita yang bersalah. Jadi untuk selamat baik jelaskan siap-siap kita hanya mengambil tempahan sebulan dari tarikh sahaja :)

Baik, begitu juga caranya bagi surirumah yang tidak ada kenderaan untuk keluar menghantar barang. Asal ada minat untuk berniaga, ada sahaja caranya. Kalau dulu aku berniaga secara online & offline, selalu juga keluar mencari barangan di hujung minggu. Iya waktu anak masih dua, segalanya senang sahaja. Alhamdulillah dikurniakan suami yang memang cukup memberikan sokongan. Tapi sekarang bila sudah beranak empat, masa memang terhad. Waktu hujung minggu sangat terhad kerana mahu menyiapkan segala tugasan rumah yang perlu diselesaikan supaya hari bekerja tidak kelam-kabut. Jadinya aku memilih untuk berniaga secara dropship. Cukup mudah, cukup senang! Tidak memerlukan barangan dan kenderaan untuk keluar dari rumah. Hanya luangkan masa di hadapan komputer dan lakukan promosi. Ada rezeki bolehlah bersih dalam RM10-RM50 sehari. Bergantung kepada usaha juga ya:)

Jadi tiada sebabnya untuk sentiasa hidup dalam mencipta alasan. Tiada gunanya juga sekadar tahu mengeluh duit tak cukup keperluan tak dipenuhi, tertekan dengan kos hidup sekarang ini. Bantulah diri sendiri dengan cuba ubah diri sendiri. Carilah kawan-kawan yang sentiasa memberikan sokongan dan nasihat yang berguna. Ikutilah perkembangan sifu-sifu pemasaran internet yang sudah banyak berjaya. Iya, mereka berjaya kerana mereka juga telah melalui fasa-fasa untuk berubah. Bukan setakat duduk termenung mengenangkan nasib diri. Bagi mereka yang mahu belajar kelas asas blog & fanpage, carilah guru untuk menuntut ilmu, boleh daftar dengan aku sekarang juga:)

Setakat ini sahaja, Insya Allah akan banyak lagi perkongsian menarik akan menyusul.

Jom beriklan di sini :   SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : http://zailabinimdae.blogspot.com/2013/08/iklankan-produk-servis-di-rangkaian.html

Jom beli buku agama & motivasi di sini : Kedai Buku Online Anda
Jom beli makanan sunnah & kelengkapan solat di sini : Gedung Sunnah Online 
Jom beli kelengkapan parti harijadi pada harga borong di sini : MKS Party Solution
Jom jalan-jalan cari makan di sini : JJCM Keluarga Zaila
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini : Akademi Bekerja Di Rumah

Untuk yang berminat mendaftar belajar kelas asas blog & fanpage, hubungi melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms/whats app : 012-3228651
Facebook : zaila mohamad

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^



Copyright to ZAILA MOHAMAD
Designed by UMIESUEstudio 2015