Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Rabu, 25 Mac 2015

Kasih Sayang Seorang Kakak Tidak Bersempadan

Assalamualaikum,

Hari Ahad yang lepas, dalam perjalanan balik ke Shah Alam kami singgah banyak tempat juga. Salah satunya adalah di rumah Kak Na di Kuala Krai. Kak Na merupakan seorang warden di salah sebuah sekolah di daerah Kuala Krai jadinya memang laluan kami jika balik ke kampung. Pada sesiapa yang tak tahu, ini adalah Kak Na iaitu satu-satunya kakak aku yang menetap di Labuan dulu. Aku pernah melawat Kak Na di Labuan pada tahun 2012 yang lepas iaitu beberapa bulan sebelum aku berhenti kerja. Tahun lepas Kak Na dapat bertukar ke Kelantan. Alhamdulillah, memang best sangatlah bila Kak Na ada di kampung sebab sekarang ini mak ayah banyak bergantung dengan Kak Na. Ada hikmahnya juga Kak Na dapat berpindah balik ke Kelantan, dapat berbakti kepada kedua orang tua kami dan juga mak saudara dan saudara mara yang lain.

Eh panjang pula intro pasal Kak Na ya:) Hari tu masa berhenti rehat di rumah Kak Na, sempat juga aku "paw" sebotol petai jeruk yang ada di rumah Kak Na. Kalau bab makan, Kak Na memang juara membeli. Bukan sebalang bukan dua balang tapi hampir 7 balang petai jeruk yang ada. Katanya mahu dijual tapi entah bilalah tu nak habisnya :P Jadis ebagai seorang adik yang (tamak) baik, maka aku pun meminta belas ihsan seorang kakak untuk bawa balik ke Shah Alam satu balang besar ni;


Sukanya dalam hati, tapi tak boleh makan selalu kerana adik ipar aku cakap ini petai ubat "jarakkan anak" HAHA Faham tak? Tak faham? Sudah!

Isnin lepas berbuka dengan menu di bawah, semuanya di bawa dari rumah mak. Ada gulai itik serati, gulai daging (gulai kawah), nyelor timun dari kampung (manisnya cicah dalam budu), solok lada mak Limah buat dan petai jeruk. Wallah! Perfect kombo untuk makan berpinggan-pinggan :)


Oklah, nak cerita tentang Kak Na lagi. Aku memang ada jurang usia yang agak besar jugalah dengan Kak Na ni. Pendek kata kalau berjalan dengan dia orang akan ingat yang Kak Na ni emak aku walaupun sebenarnya dia kakak *ampun Kak Na jangan marah!

Perangai pun sangat-sangat berbeza, bagi yang mengenali Kak Na dan aku sudah tentu akan tergelak bila melihat kami ni suka bergaduh mulut. Kak Na seorang penyayang dan memang sayangkan anak-anak aku seperti anak-anak dia manakala aku ni seorang yang garang dan cepat melatah. HAHAHA *terkejut tak tahu perangai Mek La ni? Kak Na pula seorang yang rajin, hermmm tak rajin sangat tapi lebih rajin dari aku. Lepas itu dia seorang yang tak boleh nampak kain bersepah-sepah mesti nak ambil basuh manakala aku pula boleh tengok kain bersepah selagi tidak menenggelamkan rumah :P

Faham tak perbezaan kami? Kak Na ni ada darah bisnes macam aku lah juga. Sejak dari kecil lagi aku tengok dia berniaga tapi tak pernah kaya-kaya, cuma yang pasti sekarang ini Kak Na makin berusaha untuk tingkatkan taraf hidup dia sekeluarga. Pada yang tak tahu, dulu Kak Na pernah alami saat-saat "down" dalam hidup di mana ikatan perkahwinan yang dibina terputus tengah jalan (cewah!) tapi sekarang sejak jadi *janda Meletop ni* eh! Makin ligat pula berniaga. Tahniah buat Kak Na *tepuk tangan kuat-kuat*

Dia inspirasi saya! Kata Mek La. Sama macam Mak Limah juga. Seorang wanita yang kuat bekerja tanpa kenal erti penat atau putus asa. Jadi, aku pun kena kuat bekerja juga jika mahu membahagiakan insan-insan di kampung. Insya Allah, mahu bahagiakan mak ayah dan keluarga aku selagi usia masih ada. Tak salah untuk pasang impian kerana ternyata Allah memang akan makbulkan cuma tak tahu bila sahaja.


Ruang SOHO di rumah Kak Na. Sekarang ini Kak Na jual produk NanoCenta dan juga GC Tea khas untuk orang yang ada kencing manis dan bagus juga untuk mereka yang mahu kurus. *ehem*ehem akulah tewww

Nanti aku cerita pengalaman Kak Na sendiri ya mengapa dia memilih produk ini untuk diamalkan olehnya. Tunggu entri lainlah sebab malas nak taip dah. Ok bye!

Iklan :


Hari ini hari terakhir untuk daftar. Jangan malu jangan segan ya, sila hubungi 012-970 6828 untuk pertayaan harga. Terima kasih :)

1 ulasan:

Irfa berkata...

kisah kak Na mcm akak lah jgk
sygkan adik2, bila jauh dr family
kalau adik2 sebut nak makan apa, mesti akak cuba buat

nt nak add kak Na lah

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^