Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Selasa, 23 Februari 2016

Mudahnya Buat Pasta Fettucini Dengan Noxxa Noodle Maker

Assalamualaikum,

Bertemu kembali dalam siri masakan home made food bersama Mekla. Ceh! Poyo je bunyinya :P
Kisah kejadian di petang Sabtu yang lepas bila dah lama sangat tak makan pasta (kes tertengok acik Nancy Fuller dari siri Farmhouse Rules buat pasta untuk cucu-cucunya) jadinya terus keluarkan mesin pasta Noxxa Noodle Maker. Eh memang dah ada atas kaunter kabinet pun sebab tahu memang mudah untuk digunakan. Sukat bahan-bahannya iaitu tepung gandum, garam dan serbuk kunyit (untuk bagi warna kuning) dan air serta sedikit minyak. Ada orang gunakan telur tapi Mekla guna minyak sayuran dalam satu sudu jewwww

Masukkan bahan-bahan dan tekan butang start dan biarkan aje mesin tu yang buat kerja. Sambil-sambil tu kita siapkan kuah bolognaise. Oh ya! Mekla gunakan acuan pasta yang besar sedikit jadi pasta yang keluar tu ada rupa fettucini lah ya.

Bahan-bahan untuk kuah bolognaise :

- Daging kisar Ramly (Mekla guna sepeket yang ada 2 keping tu, basuh dan goreng dulu)
- Bawang putih + bawang besar Holland dadukan
- 1 tin tomato puri jenama Kimballs saiz besar (sebab nak kuah banyak)
- Sos cili secukup rasa
- 1/2 tin cendawan butang (potong halus)
- 1 biji lobak merah dadukan
- 1 biji tomato buang isi tengah dan dadukan
- sedikit mixed herbs
- Minyak untuk menumis
- Keju mozarella (yang ni pilihan nak guna mana-mana jenis keju pun, sebab kat rumah ada keju mozarella je)

Cara-cara nak buat :

- Tumiskan bawang sampai kekuningan kemudian masukkan daging kisar yang telah digoreng. Kacau-kacau sekejap. Masukkan mixed herbs, garam bukit (takde boleh guna garam biasa), tomato puri dan 1 1/2 tin air (guna tin tomato puri tu). Masukkan sos cili ikut suka, tambah gula sedikit kalau nak bagi rasa manis-manis kalau tak sila abaikan.

Masukkan lobak merah, tomato dan cendawan butang dan tunggu hingga mendidih.


Puas hati bila buat sendiri. Kuah yang masak tu sebenarnya banyak. Jadi aku simpan satu bekas dalam peti sejuk beku sebagai bekalan di "hari-hari malas memasak atau nak cepat makan".


Oh ya, fettucini yang dah siap tu sila celur dalam air mendidih (letak sikit minyak zaitun atau minyak sayuran) supaya tak melekat. Inilah rupanya bila dah siap dicelur. Memang putus-putuslah sedikit sebab nama lagi home made kan :)


Waktu ni mesin Noxxa Noodle Maker sahaja yang buat kerja. Senang bangatlah ada mesin ni. Tekan suis aje mesin akan adun dan extrude (keluarkan) sendiri. Tak payah nak gelek ke nak gunting ke. Tunggu aje sampai habis adunan dalam mesin tu. Sesekali kalau mesin berbunyi Ashraf tukang tekan butang "extrude" sampailah siap. Anak-anak memang boleh libatkan diri dalam aktiviti memasak pasta ni :)

Pada yang bertanya (selalu juga dapat soalan melalui SMS dan panggilan), mesin ni untuk kapasiti kegunaan rumah aje, bukan untuk penghasilan kilang ya. Kalau setakat nak guna dua atau tiga kali secara tanpa henti boleh je tapi kalau nak hasilkan berguni-guni produk dalam satu masa memang tak lah kan. Mesin ini sesuai bagi ibu-ibu moden yang sukakan makanan buatan sendiri (home made food is always the best) sebab tengoklah bahan-bahan yang aku gunakan tadi pun mana ada bahan pengawet untuk bagi tahan lama. Lagipun cara penggunaan mesin juga adalah mudah dan setiap pembelian akan didatangkan dengan 6 jenis acuan pasta yang berbeza. Jangan tak tahu nak buat tat nenas gulung pun boleh tau!

Jomlah sesiapa yang berminat boleh Whats App aku di 012-970 6828 untuk pertanyaan harga. Kalau nak beli nak hadiahkan buat isteri ke nak bagi mak ke atau nak main kutu ke dipersilakan. Harga aku jual adalah harga pasaran, tapi kalau nak harga kasih sayang jangan lupa bodek sket. HA HA HA *gurau je*

Sehingga bertemu lagi. Bimbingan demo dan menggunakan secara dalam talian juga disediakan. Penghantaran percuma seluruh MALAYSIA :)

3 ulasan:

Eliss berkata...

nanges tengok. hehehe. mau hari2 makan mee macam ni.bestnya kalau ada orang hadiahkan.hahaha

Zaila Mohamad berkata...

Eliss Mie,

Apa kata beli sendiri hadiahkan untuk diri :) Berminat WA aku di 012-970 6828

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen berkata...

Haahla..nmpak senang jek rupenya nak buat pasta sendiri..tinggal rajin tsk rajin jek.kan..hahaha

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^