Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Selasa, 3 September 2013

Diari WAHM SAHM SOHO : Minyak Naik, Apa Peranan Surirumah Kepada Keluarga


Gambar hiasan : senda gurau pagi Selasa :) 

Assalamualaikum,

Pasti ramai yang sudah tahu bahawa berkuat kuasa hari ini harga minyak petrol RON95 telah pun dinaikkan sebanyak 20 sen. Syukur dua puluh sen kalau naik empat puluh sen atau seringgit macamana? Selalulah berfikiran positif macam ni ya :P

Kalau harga minyak tak naik pun, harga barang-barang lain dah lama naik, lepas ni diharapnya semoga kerajaan kita janganlah duduk goyang kaki sahaja, silalah bekerja menjejak harga-harga barangan di pasaraya supaya kita rakyat-rakyat ini tidak akan rasa kesan kenaikan daripada harga minyak tu. Sekarang ini pun sudah terasa kalau ke pasaraya bawa RM50 dapat dua tiga ketul barangan sahaja. Bagi yang beranak ramai macam aku ni lagilah kena kuat iman, kena tahan nafsu untuk membeli..huhu

Di sini aku senaraikan beberapa langkah yang boleh diambil oleh surirumah di luar sana sebagai langkah untuk menangani masalah kenaikan harga minyak : 

1) Membuat senarai barangan dapur : 

terima kasih kepada Perdana Menteri kerana menambahkan satu lagi bidang kerja surirumah iaitu sekarang menjadi tukang semak harga barang. Iyalah, kenalah bijak menguruskan barang dapur supaya tiada pembaziran yang akan berlaku. Kalau dulu selalu beli sayur hijau banyak-banyak kemudian kering dalam peti (aku lah tu) jadinya selepas ini kena cari cara supaya sayur akan kekal segar walaupun sudah seminggu di dalam peti. Takpun beli sayuran yang memang jenis tahan lama seperti labu, terung, kobis, lobak merah dan cendawan. Sayuran hijau pula boleh beli cuma kena pastikan dimasak terus atau bekukan di dalam freezer supaya tahan lama.

2) Berjimat cermat

Masih ingat lagi dengan entri ini (Peranan Seorang Surirumah Dalam Keluarga) di mana aku telah mengambil langkah-langkah penjimatan untuk mengurangkan bil elektrik rumah ini. Alhamdulillah, ianya berjaya diturunkan sebanyak RM40. Memang kita sebagai surirumah kena sentiasa waspada dan didik anak-anak supaya tutup kipas dan lampu setiapkali tidak mahu menggunakannya. Memanglah kita tidak boleh menurunkan bil elektrik kepada yang asal dahulu (dalam RM100+) tapi sekurang-kurangnya ada perubahan dan duit yang dapat dijimatkan itu boleh digunakan untuk membeli keperluan yang lain seperti susu anak mahupun barangan dapur yang lain.


gambar : sekarang ni bilik kerja aku (SOHO) sebelah tingkap jadinya kalau petang buka sahaja tingkap angin sepoi-sepoi masuk dalam bilik..nyaman sungguh! Tambahan pula selepas hujan, dengan pemandangan hijau memang menyejukkan mata memandang:)

3) Perbaiki ekonomi keluarga dengan berniaga

Memang tak dinafikan lagi berniaga memang salah satu cara untuk menambahkan wang poket belanja keluarga. Pengalaman aku sendiri yang sekarang ini sudah fokus dalam berniaga, pendapatan ribuan ringgit memang bukan satu lagi angan-angan, yang penting usaha kenalah seiring dengan cita-cita. Niat juga kena betul, jangan niat untuk kaya raya semata-mata tetapi biatlah untuk ubah nasib keluarga & anak-anak kemudian bantulah mereka yang tidak berkemampuan. Alhamdulillah, aku sendiri sejak tidak bekerja baru sedar akan kuasa sedekah betapa ianya mampu membawa kita ke tahap yang lebih tinggi. Jadi, jangan takut untuk bersedekah, niatkan dalam hati nak berbisnes untuk bantu orang lain. Insya Allah, rezeki kita tidak akan pernah putus. Buat surirumah yang lain, ayuh bangkit dari zon selesa, gerakkan sedikit kaki tangan supaya sentiasa sibuk mencari peluang untuk membantu surirumah yang lain. Betapa ramai yang hidup susah gara-gara duit belanja rumah tak pernah cukup, dapat pula suami yang malas bekerja, sungguh mencabar kan? Tapi ini semua boleh diubah, yang penting usaha & niat yang berterusan:)

Iklan sekejap : Kelas asas blog & fanpage yang aku kendalikan masih lagi mengambil pelajar baru. Alhamdulillah dengan sambutan yang menggalakkan, bukan setakat para suri yang mendaftar tetapi juga mendapat perhatian dari golongan profesional yang lain seperti jurutera, pensyarah, pekerja swasta & juga kerajaan, semuanya dengan matlamat untuk membina tapak jualan online dan mencari pendapatan sampingan. Bagi mereka yang tidak mempunyai produk, jangan risau kerana kami (Akademi Bekerja Di Rumah) menyediakan produk seperti makanan sunnah, pakej-pakej buku, produk digital dan juga sekarang ini dengan adanya protege di bawah aku yang menjual pelbagai produk seperti tudung, pakaian kanak-kanak, produk makanan dan banyak lagi. Peluang menjadi ejen dropship memang sentiasa terbuka luas. 

Berminat untuk menyertainya, sila :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms / whats app : 012-3228651
Facebook : Zaila Mohamad

4) Membuat simpanan sendiri

Sebagai surirumah sudah tentulah kita juga harus mempunyai wang simpanan mahupun apa jua simpanan dalam bentuk barang kemas, saham mahupun insuran sebagai langkah berjaga-jaga untuk menghadapi apa jua cabaran mahupun dugaan hidup yang bakal melanda. Sebolehnya cuba disiplinkan diri menabung dan simpan duit itu di tempat yang selamat. Alhamdulillah berkat duit berniaga aku mampu untuk membeli pejabat idaman hati (SOHO) boleh baca entri ini (http://zailabinimdae.blogspot.com/2013/08/diari-wahm-sahm-soho-ilham-soho-dari.html) , boleh membuat pelaburan dengan Public Mutual dan Insya Allah dari masa ke semasa akan difikirkan lagi. Kalau dulu masa bekerja asyik fikir nak beli barangan sahaja (handbag, baju, barang kemas dan lain-lain..biasalah perempuan kan banyak nafsu) tapi kini sejak tak ada sumber pendapatan yang tetap, memang aku sentiasa berwaspada agar tidak terlalu boros dalam berbelanja:) Alhamdulillah bermula dari bulan ini sudah mampu membayar bil broadband sebanyak RM98 sebulan, Insya Allah lepas ni cuba untuk langsaikan hutang PTPTN secepat yang mungkin. Moga Alla permudahkan segala urusanku

5) Jaga hubungan dengan pemberi rezeki

Memang inilah akar tunjang atas segala apa yang kita buat. Sejak bekerja sendiri, memang terasa sangat-sangat yang kita ini sebenarnya terlalu bergantung kepada si DIA (Allah SWT) si pemberi rezeki. Kalaulah hubungan denganNYA rapuh, manakan mungkin kita akan mendapat nikmat rezeki. Lagi satu kenalah bersyukur, walaupun hanya dapat jualan sebanyak RM10 sahaja (biasanya dapat RM100 tapi kadang-kadang ada juga dapat RM10) jadi kena sentiasa bersyukur, jangan ingat nak banyak sahaja tapi bila dapat yang sedikit dicemuh pula:P Setiapkali dapat duit, pastikan simpan untuk diberikan kepada orang lain yang lebih memerlukan, zaman IT sekarang nak derma cukup senang, bila ternampak kawan-kawan share dalam facebook tu silalah bantu, transfer sahaja ke dalam akaun Maybank melalui internet banking, kalau shopping online pandai sudah pastinya dema online lagilah pandai :))

Oklah, aku rasa itu sahaja antara langkah-langkah yang boleh di ambil. Insya Allah kalau ada kelapangan dan masa aku akan merapu lagi. Buat masa sekarang nak makan nasi dahulu..hihi


gambar : mana tak cekak pinggang en suamiku, setiapkali isi minyak penuh tangki cecah RM100..hihihi botak kepala lutut tapi Alhamdulillah nasib baik en suami ada bini rajin bekerja..kuikuikui

Maaf pada yang terasa, sekiranya cara yang aku sarankan itu salah, apa kata bagi cadangan supaya kita masing-masing dapat membantu menaikkan taraf kewangan keluarga masing-masing. Jazakallukhairan.

Salam kasih sayang buat semua. Jom nikmati kesan kenaikan harga minyak dengan minda yang positif:)

Tiada ulasan:

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^