Tuesday, January 13, 2015

Kembara Bumi Sabah Day 4 : Mandi Sungai Di Wilayah Pelancungan Tagal, Kota Belud

Assalamualaikum,

Baru berpeluang untuk sambung balik kembara bumi Sabah pada tahun lepas. He he Padahal baru aje sebulan yang lepas. Boleh klik link di bawah ini untuk kisah-kisah pengembaraan sebelum ini :

Day 1 : TH Hotel
Day 2 : Muzium Sabah & Desa Cattle Mesilau, Kundasang
Day 3 : Ladang Teh Sabah & Sungai Moroli Ranau

Hari ke 4 selepas bersarapan, kami meninggalkan bumi Kundasang dengan seribu memori (cewah! seribu tu macamlah boleh kira) dan menuju ke Kota Kinabalu semula. Dalam perjalanan en suami mencadangkan agar ke Kota Belud untuk melihat bandar Kota Belud memandangkan terdapat simpang untuk ke sana. Kami cuba gunakan Wayze tapi kawasan itu talian internet tak berapa nak "kuat" mana jadi tawakal je lah. Mula-mula tu cuak juga kerana sepanjang jalan tiada satu pun kereta melainkan kereta 4WD sesekali melintasi kami. Sudahlah jalannya berliku-liku mendaki bukit dan tiada penempatan sepanjang jalan. Nak patah balik dah terlajak jauh masuk ke dalam. Jadinya teruskan sahaja. Mana tahu akan jumpa sebuah pekan yang menarik :)

Akhirnya kami berjumpa juga dengan penempatan manusia dan kami tertarik dengan satu papan tanda Pusat Pelancongan Tagal. Ingatkan kat sini ada ikan kelah, jadinya kami berhentilah juga. Rupa-rupanya ada sungai dan kawasan untuk perkelahan. Sebelum masuk, kami dikenakan bayaran ikut kepala yang ada di dalam kereta. Jangan risau, bayaran dikenakan tidak mahal mana dan kanak-kanak yang kecil memang diberi masuk secara percuma. Waktu itu masih pagi lagi jadi masih tak ramai orang yang datang.


Kat sini ada pondok menjual pelampung dan perkakas mandi. Makanan ringan pun ada disediakan juga


Apa-apa hal ambil gambar dulu sebagai bukti dah sampai di sini. Tapi kasihan mama, asyik jadi tukang ambil gambar sahaja. Gambar diri sendiri tak lulus untuk tatapan pembaca blog jadinya memang tak akan ada lah gambar mama nya :)


Apabila turun sedikit ke bawah, masya Allah cantiknya sungai dan bersihnya kawasan ini. Tak dapat nak gambarkan melalui kata-kata. Yang penting ianya cukup tenang dan mendamaikan bila berada di sini. Anak-anak dan en suami turunlah juga mandi. Aku pula hanya duduk di wakaf yang disediakan menjaga Aaliyah. Nasib lah ada anak kecil ni, nak turun mandi sama pun susah (sebenarnya malas nak basah-basahkan diri) HAHA


Bersih kan airnya.








Semasa mandi tu adalahs eorang duduk ambil gambar orang mandi. Mula-mula peliklah juga tapi rupa-rupanya nanti dia akan cetak gambar tersebut dan jual di kaunter yang jual makanan ringan tu. Adalah 2 keping gambar en suami tak berbaju sedang mandi dengan anak-anak aku beli pada harga RM2 sekeping. Pandai uols berniaga ya. Teringat kenangan di Phuket, memang sama juga kaedahnya. Demi menjaga sebuah memori, kami belikan aje :)

Kami duduk sini dalam sejam juga. Selepas keluar dari situ singgah sebentar di gerai menjual durian. Nak juga makan durian Sabah bah.







Harga durian kampung RM6 sekilo. Kalau nak yang sedap sedikit durian kacukan ke apa namanya. Tak sangka anak-anak sukakan durian. He he Mama dia dapat makan seulas dua dah puas hati :)


Kemudian kami batalkan niat nak pergi Kota Belud memandangkan sudah tengahari. Jadinya patah balik jalan yang sebelum ini dan menghala ke Kota Kinabalu kembali. Langit cerah dan boleh tahan panas juga cuacanya!




Simpang ini lah yang kami masuk tu. Kalau ke kiri terus ke Kundasang balik dan ke kanan ke Tamparuli dan Kota Kinabalu. Kalau jalan sepanjang Kota Kinabalu ke Kundasang aku dah boleh ingat dah sebab jalannya lurus sahaja :)

Sampai Kota Kinabalu terus check in Hotel Palace dan rehatkan diri sekejap sebelum keluar ke Pasar Filipina untuk makan dan membeli cenderamata di Pasar Malam berdekatan Hotel Le Meredian tu. Tunggukan sambungannya ya :)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^



Copyright to ZAILA MOHAMAD
Designed by UMIESUEstudio 2015