Thursday, November 19, 2015

Kem Smart Solat Anjuran HALUAN & Surau Al Hijrah

Assalamualaikum,

Lagi kisah #throwback yang dah berminggu-minggu kejadiannya. Masa ni kalau tak silap 7hb November 2015 yang lepas di mana aku daftarkan anak-anak Haziq & Husna ke kem smart solat anjuran HALUANSiswa & Surau Al Hijrah. Apabila dapat tahu ada kem solat, aku pula yang terlebih excited sebabnya nak hantar anak-anak tapi sekali syarat-syarat penyertaan 10 tahun ke atas. Nasib baiklah tak malu bertanya dengan AJK Surau jadi mereka suruh masukkan aje nama anak-anak dan nanti bila dah dekat dengan hari acara mesti yang ada tarik diri. Memang betul pun, ada banyak juga yang terpaksa tarik diri atas macam-macam alasan jadi dapatlah selit nama budak-budak tu, bayaran pun tak mahal hanya RM30 seorang. Bolehlah kan daripada sakit mata duduk tengok anak-anak aku ni kalau hari cuti mesti nak tengok kartun aje sepanjang hari. Apabila aku bagitahu Husna yang hari Sabtu ada kem Smart Solat, terus anak dara tu macam suka terlampau (kompius mama dia).

Awal-awal pagi lagi aku hantar ke Surau Al-Hijrah. Sebab dah bagitahu awal-awal jadi memang mudahlah Haziq & Husna bangun awal pagi bersiap. En suami memang dah ada di surau sebab solat subuh jemaah kat situ dan dia WA aku tak payah sarapan sebab dah ada sediakan makanan. Alhamdulillah, senang kerja mama dia. Terus hantar, daftar dan lepaskan anak-anak. Haziq terus dapat kawan sebab dia memang ada ramai kawan di surau, Husna nampak macam malu-malu juga. Kasihan anak mama takde kawan (itu fikiran seorang ibu yang naif)

Sebenarnya tak pun!

Masa solat zuhur aku pergi solat di surau (semata-mata nak intai mereka) nampak Husna dah ada kawan dan yang paling mengejutkan dia buat tak nampak mama dia ni. Omai Allah! (tukar dari sebutan Omaigod) anak dara aku sudah eksyen ya :P Masa solat Asar pun dia buat-buat tak nampak Ashraf & Azzam yang ikut kami ke surau semata-mata rindukan kakak mereka. Sampaikan Ashraf cakap "Sombongnya Husna ni". Nak tergelak pun ada dengan karenah anak-anak aku oi. Haziq pula bagus, nampak adik terus berlari panggil dan bagi gula-gula :)

Sedikit gambar yang sempat diambil waktu pagi tu. Program sampai petang aje dan ternyata anak-anak aku memang "enjoy" lah program ni. Siap dapat hamper dan sijil lagi tapi sebenarnya balik rumah pun tetap macam biasa juga T_____T" (kalau tak suruh solat maka tak bergeraklah jawab dia). Takpe lah, sekurang-kurangnya mereka didedahkan dengan aktiviti begini bagus juga untuk tambahkan ilmu dan keyakinan diri dalam bergaul bersama kawan-kawan lain.


Suasana dalam surau waktu awal pagi. Ramai juga yang tak datang, makanan pun banyak lebih jadi kami ibu-ibu yang ada dipelawa makan sekali. Alhamdulillah rezeki Mekla makan nasi lemak :)



Haziq siap pakai baju melayu dan kopiah. Seronok tengok anak-anak pakai macam ni tapi kalau ke sekolah kopiah tu asyik lupa aje nak pakai T___T"


Husna dengan muncungnya. Mula-mula tu risau aku sebab nampak dia takde kawan, lepas tu risaukan dia nak pergi tandas tak tahu ke mana lah. Macam-macam yang dirisaukan tapi sebenarnya ok aje. Masa aku solat mereka semua solat juga, Husna tu siap lipat lagi telekung solat dan simpan dalam beg. Wow! Mama terkejut sebab berjuruhnya anak mama. HAHA Padahallllll kalau di rumah, ko baling aje mana-mana ko suka ya nak :P


Terjumpa Dr. Siti Mariam (3 dari kanan) iaitu Gynae di hospital SALAM Specialist. Alhamdulillah dah 3 kali sambut baby kami. Alang-alang dah jumpa tu bagitahulah yang aku mengandung lagi. He he he NAsib baik dia tak marah, siap tanya anak yang kecil tu umur berapa. Insya Allah jika panjang usia diberikan rezeki yang ke 6 pun sudah semestinya bersalin dengan dia juga. Sebenarnya Dr Siti memang aktif dengan aktiviti Haluan sejak dia masih di Universiti lagi. Sekarang pun walau sibuk dengan tugasan masih sempat luangkan masa dengan aktiviti macam ni. Aku tanya juga takde orang nak bersalin ke doktor hari tu? Dia jawab "Ada, baru 3cm, petang nanti kot" He he he Terus teringat kenangan nak bersalinkan Ashraf, masa tu dia balik rumah dia sebab ingatkan aku lambat lagi nak bersalin sekali pukul 6 petang tu dah tak tahan, ya Allah seksanya "menahan" Ashraf dari keluar, lepas sedut gas pun doktor tak datang-datang lagi. Sekali doktor sampai terus teran dan alhamdulillah Ashraf selamat melihat dunia :) Kenangan sungguh!


Oh tertinggal gambar kat bawah ni :

Ashraf belum apa-apa lagi dah rindukan abang dia. Pagi-pagi dah mandi siap pakai baju lawa-lawa dan pakai kopiah sebab nak pergi surau katanya. Anak-anak aku ni kalau jauh mereka rindu-rinduan tapi kalau dekat mereka cakar-cakaran. Mama jugak yang pening kepala nak melayan -____-


Cuti sekolah dah dekat ni, pening juga memikirkan aktiviti apa yang harus dibuat bersama anak-anak. Nak balik kampung pun tak boleh lama-lama sebab sekarang ini aku kan sibuk berniaga dan pergi kelas. Adoilah, harap-harap ada kem seperti ini lagi yang boleh dihantar anak-anak. Ini kalau cuti kompomlah asyik tengok TV dan sepahkan rumah aje, pastu lapar. Oh Mama! Bertabahlah!

Sehingga bertemu lagi di entri lain. Nanti nak kongsikan kelas memasak Nasi Bukhori yang dianjurkan jemaah surau ini juga. Insya Allah jika ada kerajinan. Bye!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^



Copyright to ZAILA MOHAMAD
Designed by UMIESUEstudio 2015