Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Jumaat, 25 November 2011

Klinik Pediatrik ADEK (Pakar Kanak-Kanak)

Haritu, aku berjanji dengan CeqGu nak cerita dengan lebih lanjut tentang klinik yang aku bawa anak-anak aku check up setiapkali diorang tak sihat kan?? So hari ni aku nak PROMOTE sket Klinik Pediatrik ADEK ni..Kali pertama aku pergi adalah masa bawa Haziq Yang Kegatalan dulu..Biaserlah, Haziq kan ada athma so memang complete packagelah dengan eczema..Lepas dapat chicken pox haritu memang menjadi-jadi gatalnya..Nak pula bila dia garu masa tidur, sampai keluar isi kulit Haziq..Of courselah sebagai ibu aku sedih bila tengok badan dia luka-luka sebab hasil cakaran garuan dia di malam hari..Memula tu kami pergi jumpa Dr Nazir Paed kat hospital SALAM tapi aku tengok lepas ambil ubat & sapu segala lotion yang disyorkan, hasilnya masih sama sahaja..

Nasib baik one of my friend syorkan untuk mencuba nasib dengan Dr Amdan di Klinik ADEK ni..So lepas aku bawa Haziq berjumpa doktor & makan segala ubatan, Alhamdulillah ada nampak perubahan..Tapi biasalah, kalau budak eczema ni dia memang tak akan terus sembuh 100% so ada masa bila antibodi badan dia lemah, dia akan jatuh sakit juga..Contohnya aku tersalah bagi makan ke, takpun alergik ngan bulu kucing ke..Apa-apa jelah can lead to eczema..Susah nak kawal..takkan 24/7 nak suruh dia terperap dalam bilik yang dah dinyahkuman kan??:P

Ok, panjangnya intro aku ni..hikhikhik..So kali kedua aku berkunjung ke sini adalah masa buah hati pengarang jantung aku ni sakit..Kalau setakat demam biasa, aku akan bawa dia ke klinik biasa tapi kalau main seminggu tak kebah-kebah & sekejap demam sekejap cirit birit, aku rasa kenalah bawa terus berjumpa dengan pakar kanak-kanak..Nak masukkan ke hospital pon boleh juga tapi this would be our last choice memandangkan aku tak suka jaga anak di hospital *berterus terang sungguh* Bukan apa, aku dah ada pengalaman 2 kali jaga Haziq; 1 di hospital kerajaan & 1 di swasta..Tiada beza sangat pun antara hospital kerajaan & swasta selain penat & mati kutu..Sudahlah lama kalau setiapkali kena tahan..Owh, bukan bermakna aku boikot ya, cuma like i said before..biarlah ianya pilihan terakhir yang kami ada:P

Ok, back on track..nak cerita pasal Klinik ADEK nilah..Kalau anak-anak korang ada masalah athma, aku nasihatkan cuba rawatan kat sini..Kalau anak-anak demam & bila bernafas bunyi macam wisel tu pon bagus juga dapatkan rawatan kat sini. Pendek kata, apa juga permasalahan anak-anak korang yang korang rasa bemasalah, boleh jumpa Dr. Amdan..Faham tak ayat aku?? Cuba lah kan..Kalau serasi boleh continue, kalau tak serasi cuba Dr yang lain pula..


Kalau nak ke sini, aku pesan silalah keluar awal-awal pagi sket sebab kalau terlambat konpem ramai orang (patientlah) & sudahlah 1 sesi konsultasi tu agak lama..Haritu masa hari ke 2 aku ke klinik untuk follow up aku terkeluar rumah agak lambat & sampai-sampai je, dah ada 5 parent sedang menunggu..Huhuhuhu..Sudahlah tak makan apa-apa, nak keluar breakfast takut terlepas giliran, lepas tu Ashraf pula asyik cirit-birit dek kerana makan ubat (kahak yang ada dikeluarkan melalui najis) sampaikan habis bekalan pampers yang aku bawa..hehehe Terpaksalah g beli kat kedai runcit yang berdekatan ngan klinik ni:P Memang haru biru kalau dah datang lambat tu kan *alasan*

Apa yang aku suka tentang klinik ini adalah kita boleh menyewa alatan untuk nebulizer anak..Tapi bukan senang-senang doktor nak bagi pinjam, kenalah tengok kondisi anak dulu kan..Macam Ashraf haritu, doktor cakap ada bunyi wheezing & dia nasihatkan Ashraf diberi nebu setiap 4 jam sekali. Aku diajar cara meletakkan ubat & memberikan gas kepada Ashraf *pasni boleh keje jadi nurselah aku*



Inilah rupa bentuk ubat cecair (ventolin) yang digunakan untuk nebulizer..Setiapkali nak bagi nebu, aku akan masukkan ubat ni ke dalam corong alat tersebut..


Bila dah masukkan ubat & pasangkan semua wayar, aku kena bagi nebu kepada Ashraf di dalam bilik yang tak pasang kipas, kalau buka air cond pon suhu dalam 27 darjah gitu bagi mengelakkan gas tersebut hilang bertaburan ke udara..Lepas tu masa bagi anak nak kena dalam keadaan duduk & bagi untuk jangkamasa 5 minit..Kalau selepas 5 minit tak habis ubat yang ada, biarkan & top up untuk next session..cewah..macam pro dah kan cara aku explain ni:P


Inilah rupa alat tu..Bukannya besar pun..Kalau tak silap aku kos sewa alatan ni adalah RM25 sehari..Aku tengok kalau parent yang bawa anak datang sini konpem akan bawa balik alat ni..Kalau macam tu sah-sah anak diorang ada masalah sama dengan anak aku iaitu susah nak bernafas, kahak banyak dalam dada atau paling teruk athma


Ashraf kalau amik nebu dengan aku rilek je, tapi kalau en suami yang bagi konpem menangis melalak macam tak cukup nafas..Kenapa eh?? agaknya muka papa dia garang kot:P Hahaha!! Masa malam pertama aku sewa tu kena bagi setiap 4 jam so pukul 12 malam, 4 pagi pon kena bangun & bagi..Mamai-mamai pon bagi juga..Demi anak tersayang kan..Kalau Ashraf tidur pun boleh bagi juga dalam keadaan dia baring (dongakkan kepala dia sedikit ke atas supaya corong boleh diletakkan kat hidung dia)



Part nak membayar memang terbatuk sedikitlah..Kalau seorang anak, korang budgetlah dalam RM100+ sekali jumpa & kalau patient athma silalah expect yang korang kena datang keesokannya untuk follow-up keadaan anak..Kalau anak korang start dengan nebu setiap 2 jam, mungkin akan ambil masa 3/4 hari akan ulang alik berjumpa dengan doktor sampai doktor betul-betul puas hati dengan kondisi anak kita. Macam aku haritu bawa Haziq & Ashraf kena dalam RM361 (hak RM171 tu untuk Ashraf & RM190 HAziq punya)..Tapi aku rasa setiap caj adalah mengikut rawatan & ubat yang diberi..Kalau konsultasi doktor tu konpem RM50 setiapkali jumpa..sama juga dengan hospital swasta yang aku pernah hantar anak aku iaitu di SALAM & KPJ Selangor (kalau tak silap dulu panggil SMC). Esoknya follow up Ashraf kena lagi dalam RM103..Terasa bengkok sket kepala lutut ni bila nak membayarnya tapi kena redho jerlah demi kesihatan anak..Kalau bil macam ni aku tak boleh claim insuran anak aku sebab tak masuk hospital kan..TAPI kalau lepas ni Ashraf tak sihat lagi, rasanya option seterusnya adalah memasukkan dia ke mana-mana hospital & masa ni bolehlah claim bil perubatan & hopefully bil ni pon insuran akan cover juga sebab dikira rawatan susulan sebulan sebelum / selepas admitted.



Ini adalah note yang nurse bagi, nanti senang nak bagi nebu..Kalau nak anak sihat kenalah bagi ubat ikut masa & kuantiti yang disyorkan. Aku rasa rawatan dengan doktor Amdan ni memang bagus sebab ada beberapa ubat yang selalunya pihak hospital tak bagi (ubat anti radang tu selalunya kena ambil dalam masa 5 hari atau bila anak dah tak batuk kena terus stop makan sebab ini adalah ubat terkawal so bukan senang-senang boleh bagi kat anak)..Setiap ubat ada kiraannya & aku rasa rawatan kat sini complete package ngan nebulizer yang kita boleh bagi sendiri kat rumah..Of courselah KENA disiplin dalam memberi ubat, kalau agak-agak anak korang jenis susah makan ubat (macam Ashraf) & korang pula jenis takleh nak berkeras pegang anak paksa bagi makan ubat then korang kena masukkan anak korang ke hospital..Biar nurse cantik je yang uruskan segalanya:P

Aku ni panjang berjela promote Klinik ADEK ni..tapi takde bagi alamat kan?? Kalau nak full address ada dalam first entry aku tu tapi pada yang stay Shah Alam, konpem akan tahu Seksyen 9 kat mana, lokasi klinik ni ke dalam sikit..Kalau korang nampak McD tu then cari kat area belakang McD konpem jumpa..Kaler klinik ni purple gitu..Aku highly suggest pada parent yang anak diorang ada athma tu, cubalah rawatan kat sini pula tapi jangan expect datang sekali terus sembuh selamanya..Kata doktor Amdan baik anak dapat athma ketika dia bayi lagi sebab sekiranya diorang pulih, diorang akan pulih sepenuhnya (insya Allah) tapi kalau anak kena athma masa umur 4,5 tahun kemungkinan diorang akan drag sekali athma ni sampai ke besar so cegahlah athma..Kita hanya berusaha, Allah yang menentukan..Apa-apa pun, banyakkan bersabar dalam menjaga anak yang sakit & pada ibu yang bekerja of courselah banyak pengorbanan cuti kena lakukan juga..hehehe Apa-apa pun pilihan di tangan korang;)

5 ulasan:

Eliss berkata...

eliss dulu penah sekali experience neb ni tapi tak buat laa kat rumah. pagi2 buta pegi buat neb kat demc, mengantuk tak yah kira la.lepas tu warded sbb teruk sangat.

Zaila Mohamad berkata...

Zaila ada banyak pengalaman jaga Haziq kat spital dek kerana athma ni, memula dulu masuk spital Klang, then SALAM..sekarang ni Alhamdulillah athma Haziq terkawal tapi memang nak kena jaga betul2 sebab sekarang dia ada eczema pula..so kalau nampak teruk sket terus bawa klinik Adek ni

Lynn Abd Latib berkata...

zaila

macam lyn , lyn beli aje mesin neb tuh..dlm rm100+ jerk..pakai utk anak kita je..in case mmg kena on neb, amik ventolin dr klinik so safe duit bab sewa menyewa tuh

lyn suka bwk anak2 ke Paed tawakal- dr B kishore..dia mmg faveret doctor anak2..

consultation selalu rm30 mmg wajib
bab ubat ikut keperluan..

paling mahal pernah kena bulan 9 hari tuh , rm500 itupun sbb amik pneumococoal jap utk auni..

tp bagusnya leh claim balik..huhuhu

Zaila Mohamad berkata...

Lynn,

bukan tak nak beli tapi takut nanti rosak dikerjakan dek anak-anak kami..macam aero chamber Haziq, entah ke mana dah sebab tangan anak-anak Zaila boleh tahan juga suka leraikan barang..Kalau sewa ni diorang takut nak buat main sebab cakap kat diorang doktor yang punya..hehehe

tulah, bab kesihatan anak memang takleh berkira kan..selagi mampu, usahakan aje

nurfazleen berkata...

try la bagi shaklee..anak saya pun athma dulu..lps amik shaklee ni alhamdulillah..dah ok dah athma dia..x pakai neb ubat tu dah..

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^