Jumlah Pengunjung Setakat Ini

Isnin, 7 Mei 2012

Travelogue Sabah Day 2 ~ Desa Dairy Farm & Pekan Kundasang

Assalamu'alaikum,

Sambungan Travelogue Sabah lagi..hehehe Jangan sampai ada yang bosan membacanya sebab aku memang bahagikan entry mengikut tempat yang aku pergi, tu yang nampak macam lama je di Sabah..hikhik

Ok,lah..sambung dari entry semalam, Lepas makan, solat & rehat-rehat sekejap..kami terus keluar ke Pekan Kundasang. Jaraknya tak jauh pon dari hotel Strawberry Garden (dalam 10 minit perjalanan) & bila tengok gerai-gerai yang menjual sayuran, of courselah kita kaum Hawa ni menggeletis nak turun beli tengok..

Kalau dah tengok, tak sah kalau tak beli..hehehe Tapi sayur kat sini macam mahal juga tapi dek kerana rambang mata..Kak Na berhabis juga dalam RM20 beli sayur sahaja:P

Kak Nor cakap " Masha Allah..banyaknya shayur" *baca dalam loghat Indon ya*

Kalau bunga-bunga segar, 1 kuntum dalam RM3, kalau sejambak tu dalam RM10 (kalau tak silap aku)

Geram tengok bunga-bunga ni..tapi aku tak beli pon sebab nanti nak ke KK pula kan..konpem-konpem kalau aku beli pon nanti akan layu macam tu je..

Lepas je beli sayur di Pekan Kundasang, kami terus ke Desa Dairy Farm. Tak jauh dari Pekan tu tapi jalan nak naik ke atas sana..Ya ampun..kalaulah kami sewa kereta & drive sendiri ke tempat ni, konpem-konpem tak sampai..huhuhu

Laluan mendaki bukit & jalan yang tak sekata, memang memangjang pakai gear rendah je..Masa ni aku duduk seat belakang sekali..Merasalah kepala terantuk di bumbung kereta bila naik bumper..hahaha

Sepanjang jalan tu nampak rata-rata penduduk kat situ menanam sayuran seperti bunga kobis, daun bawang (nampak macam rumput je), tomato, kobis & macam-macam lagilah..Dan-dan tu juga Kak Na & Kak Nor berangan nak pindah ke sana sebab nak tanam sayur T____T

Yaaa, memang kami suka bergurau..Memang enjoy trave dengan Kak Na sebabnya Kak Na ni memang pandai buat lawak:P

Aku tak pasti perjalanan mengambil masa berapa minit tapi yang pasti bila je kami tiba kat atas, Desa Dairy Farm tu dah tutup so make sure korang sampai kat sana sebelum pukul 5 petang yaaaaa (lagi info di sini)

Tapi kami masih berpeluang bertemu dengan lembu-lembu Kundasang sebabnya kat sebelah jalan tu pon dah nampak lembu-lembu sedang enak meragut rumput kat situ..Subhanallah!! Memang cantiknya pemandangan..Betullah kata orang, sebijik macam suasana di New Zealand except bau tahi lembu yang menusuk ke dalam hidung:P

Bahagianya lembu-lembu di sini..Cuaca sejuk, makan banyak, susu banyak:)

Even Ashraf terkesima sekejap bila tengok lembu-lembu kat sini..Cuaca petang tu agak sejuk..Kalau angin bertiup, sejuknyaaa sampai ke tulang..huhuhu

Haaiii, nama saya Lembu Kundasang..femes saya bila ada orang datang jauh-jauh nak bergambar dengan saya

Ni gambar dalam perjalanan turun..Bila turun bukit rasa macam sekejap sahaja..Kalau naik...hermm...tahan nafas sokmo:P

Kemudian kami ke Restoran Hidayah yang terletak betul-betul berdekatan dengan Pekan Kundasang. Sudahlah dapat mengadap Kinabalu, dapat pula makan chicken wing panas-panas..terbaek ah:)

Masa ni memang sejuk..aku pula boleh terlupa bawa sweater Ashraf & diri sendiri (tertinggal di bilik) so merasalah menggigil setiapkali angin bertiup..huhuhu Abnag teksi yang tegur aku supaya Ashraf dipakaikan sweater sebab takut Ashraf sejuk..bagusnya orang Sabah!

Awat muka Husna ni??

Ashraf Hariz bertuahnya kamu..dapat melihat puncak Kinabalu pada hari pertama ke Kundasang lagi:)

Haziq yang merajuk sebab aku tak bagi dia main kamera..kang habis di delete semua gambar..mahu nangis tak keluar air mata nanti

Waktu terbaik untuk melihat puncak adalah pada waktu pagi daam pukul 6~8 pagi & juga petang (kalau cuaca mengizinkan) & selepas tu puncak akan dilitupi dengan awan dah..

Alhamdulillah..kami sempat tengok puncak..Subhanallah! Memang terkesima sekejap:P

OK..macam biasa..bersambung naaaaa:)

4 ulasan:

Ami berkata...

okeh keno bawok sweater sokmo hehehe.kalu tok silap hok amik bace la,desa cattle tue kalu nok gi around 3pm hok beh sekali,bleh tgk diorang perah susu

Lynn Abd Latib berkata...

Bestnya!!!!
Thn dpn harus plan ke sabah plak

yatie chomeyl berkata...

ho la, napok mace kat NZ...lembu gemuk2..wat korban sedap nih ehhe

Zaila Mohamad berkata...

Ami,

hom..rugi sangat2 sebab xleh masuk tengok..tapi takpolah buleh wak alasan untuk g lagi sekali:P

Lynn,

wajib pergi!

Yatie,

mano dok gemuk, make sedap sokmo..even kat situ d restoren dio kalu order nasi sepinggan banyak dio bagi..oghe sana pakai tenaga banyak kot untuk panjat bukit, hahaha

Iklan Dibawakan Oleh Nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About this blog

Segala isi kandungan di dalam blog ini adalah luahan hati tuan empunya blog sahaja, tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada di muka bumi ini..Bahasa yang digunakan adalah sedikit rojak kerana tuan empunya blog hanya mampu mendapat Credit 4 untuk Bahasa Melayu & Credit 3 untuk Bahasa Inggeris pada SPM tahun 1999. Jadi, bimbingan ibubapa adalah diperlukan bagi menafsirkan bahasa rojak yang digunakan;)

Segala bahan, gambar & segala kandungan blog ini adalah kepunyaan peribadi tuan empunya blog (melainkan dinyatakan sumbernya) untuk tatapan generasi akan datang tuan empunya blog nanti. Setiap bahan, gambar & segala kandungan yang ingin diguna pakai, haruslah memberi kredit kepada Zailabinimdae's blog atau diletakkan link blog ini.

Di bawah AKTA 588, AKTA Komunikasi & Multimedia 1998, seseorang individu boleh didakwa sekiranya anda berniat untuk menganiaya, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau mana-mana nombor atau alamat elektronik. Jadi, hormatilah coretan rasa tuan empunya blog agar kita semua dirahmati & berada di bawah lindungan ALLAH selalu^_^